Cinta Facebook - Korban Jezamine demi Harith

15.6.10

Akibat penangan n magnet cinta menyatukan mereka ibarat pantun lama

Nasi Lemak Buah Bidara
Sayang Selasih Hamba Lurutkan
Buang Emak Buang Saudara
Kerana Kekasih Hamba Turutkan



BUKAN mudah untuk seorang wanita meniti hari bahagia diijabkabulkan tanpa keluarga di sisi. Namun, demi cinta kepada pelakon dan pelawak berusia 44 tahun, Harith Iskander Musa, semangat kental yang ada dalam diri Jezamine Lim, seorang doktor dan model telah berjaya menangani perasaan pilunya itu.

Hakikatnya, wanita cantik itu sanggup memeluk Islam walaupun ditentang keluarga demi berkahwin dengan lelaki yang dicintanya, Harith. Pengorbanan bekas penganut Buddha ini benar-benar memberi impak yang besar terhadap penerimaan keluarganya.

Faham benar bahawa soal agama adalah hal yang begitu sensitif bagi sesiapa pun, sebagai seorang anak yang memahami perasaan ibu dan bapanya, Jezamine akur dengan ketidakhadiran keluarganya itu.

Malah doktor berusia 27 tahun itu bersama Harith sedang berusaha untuk melembutkan hati keluarganya agar mereka dapat diterima dengan baik walaupun sudah berbeza fahaman sekarang.


DENGAN sekali lafaz, Harith sah memperisterikan Jez yang merupakan seorang model dan doktor.
Masih lagi mampu tersenyum pada hari bahagianya, Jez percaya setiap perkahwinan mempunyai dugaan yang tersendiri. Malah sepanjang badai yang terpaksa dilaluinya, Harith adalah lelaki yang menjadi tulang belakangnya tatkala dia terpaksa melalui dugaan yang besar dengan keluarga.

"Bila terpaksa berdepan dengan halangan keluarga, kekuatan saya hadir melalui cinta Harith kepada saya. Diakui, memang saya sedih dengan hal ini tetapi dia membantu saya untuk mengharungi cabaran besar ini.

"Saya sedih mereka tidak hadir pada hari ini. Bagaimanapun saya yang membuat keputusan untuk berkahwin dengan Harith, jadi saya harus berdepan dengan cabaran di depan saya," tuturnya penuh emosi yang bercampur-baur sewaktu ditemui media usai akad nikah di kediaman pengurus Harith, Sue Hussain di Kota Damansara, Kuala Lumpur.




CINTA sejati antara Harith dan Jez mendapat tentangan keluarga Jez.



Bagi Harith pula, dia percaya, satu hari nanti keluarga Jezamine pasti akan menerima mereka berdua memandangkan arwah ibunya, Farida Jane Musa yang berbangsa Inggeris dan beragama Kristian juga mempunyai masalah yang sama ketika berkahwin dengan ayahnya, Kolonel Musa Mohamad sebelum ini kerana memeluk agama Islam.


"Ringkas kata, keluarga Jez belum lagi menerima perubahannya. Tapi saya percaya, mengikut pengalaman yang diceritakan oleh ibu saya mengenai tentangan keluarganya bila mahu berkahwin dengan ayah dulu, akhirnya kedua mereka diterima.

 
"Masa akan berubah. Begitu juga dengan keluarga Jez. Saya faham, keluarga dia pasti tertanya-tanya, dahlah saya ni tua dan seorang selebriti, hal ini turut mengganggu fikiran mereka sama ada adakah anak mereka selamat bila disamping saya.

"Saya pun terkejut bila lihat dia sanggup tegar dengan keputusannya untuk bersama saya," kata Harith terharu.



Kenal di Facebook

Alam maya nyata bukan sahaja medium yang banyak memberi informasi, tetapi rangkaian laman sosial seperti Facebook adalah rangkaian yang juga paling banyak menemukan jodoh seseorang.

Begitu juga yang terjadi kepada pasangan ini. Cinta mereka sebenarnya bertaut di laman Facebook. Dan huluran cinta itu bukan dibuat oleh Harith, sebaliknya Jez yang memulakan langkah pertama untuk mengenali dengan lebih serius tentang diri pelawak tersebut.

"Saya pun tak pasti kenapa saya begitu teruja setiap kali menghantar mesej kepadanya melalui Facebook. Bayangkan, sehari kadang kala saya menghantar sebanyak 200 mesej kepada Harith! Walaupun saya tak percaya perkenalan melalui Internet, perkara ini hadir tanpa diduga.

"Dia seorang yang sangat serius. Tak kelakar langsung. Tidak seperti kerjayanya sebagai seorang pelawak. Pertama kali keluar dengan dia, dia lebih suka senyum. Saya yang mula membuka bicara agar pertemuan pertama kali kami itu tidak kekok," katanya sambil ketawa.

Belum pun Jez selesai berbicara, Harith pula mencelah, "Kira ayat saya hebat juga kan? Cuma ketika membalas mesej Jez di Facebook, saya akan pastikan untuk meninggalkan satu soalan supaya dia dapat membalas mesej saya (ketawa) pada masa akan datang. Itu satu tips yang berguna bagi sesiapa yang ingin memerangkap cinta!"

Menyifatkan isterinya sebagai wanita yang mempunyai hati murni dan gemar melihat Jez ketawa, pasangan ini berkata perancangan bulan madu mereka mungkin akan dibuat selepas Aidilfitri memandangkan Harith kini sibuk dengan latihan teater Cuci The Musical.

Bukan gay

Perkahwinan Harith juga membenamkan dua status dirinya yang selama ini menjadi tanda tanya. Banyak yang beranggapan Harith adalah seorang duda atau pun mahu menambah isteri. Tidak kurang juga yang menuduh bahawa lelaki bertubuh gempal dengan otak geliga ini sebagai seorang gay.

Hakikatnya, kata Harith, kedua-dua tanggapan itu jauh tersasar. Dia bukan gay, juga bukan seorang duda atau mahu menambah bilangan isteri.

Ditanya adakah perkahwinannya dengan Jez ini akhirnya dapat menutup kata Harith: "Tentang status gay itu saya abaikan sahaja. Cuma yang kelakarnya bila saya berjumpa dengan imam ketika kursus berkahwin, mereka tanya 'kahwin kali kedua atau ketiga?' saya terkejut. Mereka sangka selama ini saya sudah pernah berumah tangga."

4 conteng-conteng:

LYaFRINA berkata...

kalo dh jodoh x kemana.. mudah-mudahan ibu jez akn terima pasangan ni kelak.

Farid MOFASAD berkata...

itulah.... bila harith kahwin den pon jadi terkejut..


2 2 peluk agama islam..

bagus lah...



>>_________________<<

Ain berkata...

dugaan di awal perkahwinan boleh kuatkan lagi ikatan kasih sayang....

moga terbuka jugak pintu hati mertua harith nanti....

Zaidah berkata...

lya: klu tu yang tertulis kita perlu menerimanyer dgn redha..


Farid: dah terbukak jalan untuk diorang menerima Islam

ain:bila terima dugaan macam nie...diorang kenalah kuatkan hati n cekal agar satu hari nanti mertua diorang pun masuk islam

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL