Amalan Mulia Di Hari Raya Aidilfitri

7.9.10

Islam adalah satu-satunya agama yang diredhai oleh Allah serta agama paling sempurna. Firman Allah S.W.T:


"Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepadamu, dan Aku telah redha Islam itu menjadi agamamu." - Surah al-Maaidah: 3.


Justeru itu, ada baiknya sekiranya kita mengetahui apakah amalan-amalan yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w sempena menyambutketibaan hari lebaran Aidilfitri ini.


• Bertakbir.


Bertakbir pada tarikh 1 Syawal bersempena Aidilfitri merupakan suatu amalan yang disyariatkan. Takbir pada hari Aidilfitri bermula ketika terlihatnya hilal (anak bulan) dan berakhir setelah selesainya kemuncak hari raya, iaitu ketika imam selesai berkhutbah. Firman Allah S.W.T:


"Supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), supaya kamu membesarkan Allah (dengan bertakbir) kerana telah memberi petunjuk-Nya kepada kamu dan supaya kamu bersyukur." – Surah al-Baqarah:185.


Adalah juga disunnahkan untuk kita bertakbir disepanjang perjalanan dari rumah kita menuju ke masjid untuk menunaikan solat Aidilfitri. Bertakbir sejak mula keluar dari rumah bertujuan menyerlahkan syiar Islam di setiap pelusuk jalan yang dilalui ketika menuju ke tempat solat.



• Lafaz ucapan selamat pada hari raya Aidilfitri.

Majoriti amalan umat Islam di Malaysia akan mengucapkan antara satu sama lain pada hari lebaran dengan ucapan ‘Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir dan Batin’. Namun, apa yang lebih bertepatan dengan amalan para salafussoleh dalam meneladani sunnah Nabi s.a.w adalah sebagaimana yang diceritakan oleh al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani r.h yang dinukilkan daripada Jubair bin Nufair r.a katanya:


“Apabila para sahabat Rasulullah s.a.w bertemu di hari raya, sebahagian mereka mengucapkan kepada yang lain ‘taqabbalullah minna waminka’ (Semoga Allah menerimaamalan kami dan amalanmu).” – Rujuk Fath al-Bari, al-Hafiz Ibn Hajar al-'Asqalani, , jil. 5, ms. 270-271. Menurut beliau hadis ini berstatus hasan.




• Meneruskan qiamullail.


Jika sepanjang bulan Ramadan kita telah bersungguh-sungguh menghidupkan malam kita dengan pelbagai ibadah terutamanya solat qiyam Ramadan (solat tarawih), ia seharusnya diteruskan juga pada hari-hari berikutnya dengan mengerjakan solat tahajjud. Saranan ini tidak bermaksud mengkhususkan pada malam Aidilfitri untuk dikerjakan qiamullail. Apa yang cuba ditekankan di sini adalah semangat mengerjakan qiyam Ramadan (solat tarawih) haruslah diteruskan dengan mengerjakan qiamullail pada hari-hari berikutnyasesudah bulan Ramadan.


• Mandi pada pagi hari raya.


Disunnahkan mandi di pagi hari raya sebagaimana mandi wajib, iaitu sebelum berangkat menuju ke tempat perlaksanaan solat Aidilfitri. Ali bin Abi Thalib r.a pernah ditanya mengenai mandi. Adakah diharuskan mandi setiap hari? Beliau menjawab:


"Tidak harus melakukannya. Namun, mandi yang diharuskan ialah mandi pada hari Jumaat, hari Arafah, hari Aidiladha dan Aidilfitri." - Hadis riwayat Imam Syafie di dalam Musnad al-Syafi’i, jil. 1, ms. 118-119.


• Makan sebelum solat Aidilfitri.


Disunnahkan kaum muslimin menjamah makanan sebelum berangkat menunaikan solat Aidilfitri. Perbuatan ini bertujuan menutup segala andaian bahawa dibenarkan berpuasa pada hari raya. Menurut al-Muhallab r.h:


"Mengenai hikmah menjamah makanan sebelum mengerjakan solat hari raya adalah agar seseorang tidak berpendapat bahawa dia boleh berpuasa sehingga solat hari raya Aidilfitri dilaksanakan. Seolah-olah Rasulullah s.a.w ingin menutup prasangka semacam ini." - Rujuk Fath al-Bari, jil. 5, ms. 272.


Kebiasaannya, Rasulullah s.a.w akan memakan kurma dalam jumlah yang ganjil pada pagi hari raya. Namun, tidak bermakna umat Islam perlu menyediakan buah kurma untuk dimakan pada pagi hari raya Aidilfitri. Mereka bebas memakan apa sahaja. Tetapi, mengikut sunnah itu lebih baik daripada menyanggahinya. Sedangkan, sunnah itu termasuk perkara tauqifi (tidak boleh dipersoalkan). Anas bin Malik r.a berkata:


“Rasulullah s.a.w tidak akan pergi ke tempat solat pada pagi Aidilfitri sebelum memakan beberapa biji kurma.” Murajja’ bin Raja’ berkata: Ubaidillah menceritakan kepadaku bahawa Anas r.a berkata: Rasulullah s.a.w memakannya dalam jumlah yang ganjil.” - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 953.


Namun, jika tidak memiliki kurma maka dibolehkan untuk mengisi perut dengan makanan lain terutamanya makanan yang manis-manis seperti madu. Sekiranya tidak ada makanan sama sekali, memadai dengan hanya meminum air.


• Memakai pakaian yang indah.


Disunnahkan kaum muslimin menghiaskan diri dengan pakaian yang indah-indah pada hari raya. Imam Syafier.h berkata:


"Aku lebih menyukai seseorang memakai pakaian terbaik yang dimilikinya pada hari-hari raya, iaitu pada hari Jumaat, dua hari raya (Aidiladha dan Aidilfitri) dan tempat diadakan majlis (seperti majlis perkahwinan). Dia hendaklah memakai baju yang bersih dan memakai wangi-wangian." – Rujuk Ringkasan Kitab Al-Umm, Imam al-Syafi’I, jil. 1, ms. 327.


Bagi kaum wanita pula walaupun disunnahkan memakai pakaian yang terbaik, namun mereka hendaklah menghindari dari memakai pakaian yang bercorak-corak serta perhiasan yang berlebih-lebihan sehingga menarik perhatian golongan lelaki. Bagi golongan kanak-kanak pula, Imam Syafie r.h menambah:


"Mengenai golongan kanak-kanak pula, mereka boleh memakai pakaian paling bagus yang dimilikinya, baik lelaki mahupun perempuan dan mereka juga boleh memakaiperhiasan emas atau apa sahaja perhiasan." – Rujuk Ringkasan Kitab al-Umm, Imam Syafie, jil. 1, ms. 327.


Semoga di pagi hari raya kita akan memilih pakaian yang terbaik serta paling mahal mengikut kemampuan masing-masing menuju ke tempat solat hari raya. Disunnahkan juga bagi kaum lelaki memakai wangi-wangian tetapi tidak disunnahkan kepada kaumwanita. Sabda Rasulullah s.a.w:


"Mana-mana wanita yang memakai wangian lalu dia melintas di hadapan lelaki supaya mereka dapat menghidu kewangiannya, dia adalah penzina." - Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya. no: 5036.


Namun begitu bukanlah bermakna kaum wanita harus membiarkan dirinya berbau busuk. Islam adalah agama yang menitik-beratkan kebersihan serta kesihatan diri. Dibenarkan bagi wanita untuk memakai wangian yang keharuman sekadar untuk menjaga dirinya dari berbau busuk dan tidak sehingga menarik perhatian orang di sekelilingnya. Haruman-haruman yang kuat dan boleh menaikkan nafsu berahi hanyalah khusus untuk suaminya.


• Berjalan kaki menuju tempat dikerjakan solat hari raya.


Umat Islam dianjurkan berjalan kaki menuju ke tempat solat Aidilfitri jika tidak keberatan. Ali bin Abi Thalib r.a:


"Termasuk sunnah, iaitu engkau berjalan kaki menuju ke tempat solat hari raya dan memakan sesuatu sebelum berangkat." - Hadis riwayat al-Tirmizi di dalam Sunannya, no: 487.


Namun begitu bagi yang sesiapa yang perlu menggunakan kenderaan kerana tempat solat terlalu jauh, ia dibolehkan dalam syarak. Tetapi, berjalan kaki menuju ke tempat solat lebih afdal berbanding menaiki kenderaan.


Mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya.


Disunnahkan juga mengikuti jalan yang berbeza ketika pergi dan kembali dari mengerjakan solat hari raya. Jabir bin ‘Abdullah r.a berkata:


"Nabi s.a.w melalui jalan yang berbeza pada hari raya." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 986.


Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah r.h berkata:


"Baginda s.a.w selalu melalui jalan yang berbeza ketika menuju dan pulang dari tempat solat pada hari raya. Ada yang berpendapat, hal ini dilakukan agar dapat bersalaman dengan orang-orang yang melalui kedua-dua jalan itu. Sebahagian lain berpendapat untukmemberikan barakah kepada mereka. Ada juga berpendapat untuk memberikan pertolongan kepada mereka yang memerlukannya di kedua-dua jalan itu. Menurut pendapat lain pula untuk menampakkan syiar Islam di jalan-jalan. Pendapat yang lebih tepat adalah supaya perjalanan yang ditempuh lebih jauh (banyak langkahnya). Orang yang berjalan ke masjid atau tempat solat, salah satu langkah kakinya akan meninggikandarjat. Sedangkan langkah kaki yang lain akan menghapuskan kesalahan-kesalahannya." - Rujuk Zaadul Ma'ad, Ibn al-Qayyim al-Jauziyyah, ms. 49.


• Tempat perlaksanaan solat hari raya.


Sunnah mengerjakan solat hari raya di kawasan lapang atau musholla (tempat terbuka seperti padang sehingga khatib dapat melihat semua hadirin) merupakan satu amalan yang jarang dilakukan di Malaysia melainkan beberapa kelompok kecil yang benar-benar kuat berpegang kepada sunnah Nabi s.a.w. Apakah musholla itu berbeza dengan masjid? Abu Said al-Khudri r.a berkata:


"Pada hari Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w keluar menuju ke musholla. Ketika itu, perkara pertama yang dilakukan oleh baginda ialah mengerjakan solat hari raya (tanpa ada sebarang solat sunat)." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 956.


Tentang hikmah mengerjakan solat hari raya di musolla, Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan telah berkata:


"Sesungguhnya mengerjakan kedua-dua solat hari raya di tanah lapang mengandungi hikmah yang besar. Di antaranya adalah seluruh kaum muslimin setidak-tidaknya mereka boleh berkumpul bersama (bersua muka) dua kali dalam setahun. Semua orang dariseluruh pelusuk negeri akan berkumpul di sebuah tempat sama ada lelaki, perempuan atau kanak-kanak. Mereka semua menghadap Allah dengan hati yang penuh konsentrasi, dikumpulkan dengan satu kalimat (tauhid), solat di belakang seorang imam, membaca takbir dan tahlil bersama dan berdoa kepada Allah dengan penuh ikhlas. Seakan-akan hati mereka terikat menjadi satu, merasa bahagia dan mensyukuri nikmat Allah yang telah dilimpahkan kepada mereka. Dengan itu, hari raya benar-benar bermakna bagi mereka." – Rujuk Koreksi Total Ritual Shalat, Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hasan, ms. 394.


• Mengerjakan Solat Aidilfitri


Di antara syiar yang palin utama dalam menyambut Aidilfitri adalah perlakasanaan solat Aidilfitri sebanyak 2 rakaat oleh seluruh umat Islam. Ibn Abbas r.a berkata:


"Rasulullah s.a.w telah keluar pada hari raya Aidilfitri kemudian terus mengerjakan solat hari raya sebanyak dua rakaat. Baginda tidak melakukan sebarang solat sebelumnya dan sesudahnya." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 989.


Disunnahkan menyampaikan khutbah sesudah mengerjakan solat hari raya Aidilfitri. Abu Sa’id al-Khudri r.a berkata:


"Pada hari raya Aidilfitri dan Aidiladha, Rasulullah s.a.w akan keluar menuju musolla. Perkara pertama yang dilakukan oleh baginda (apabila tiba di masjid) baginda akan mengimami solat. Kemudian, baginda akan berpusing dan menghadap ke arah makmum yang sedang duduk di dalam saf mereka. Seterusnya, baginda akan memberikan nasihat, wasiat dan perintah kepada mereka (khutbah)." - Hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya, no: 956.


Para jemaah tidak diwajibkan menghadiri atau mendengar khutbah hari raya. Sebaik sahaja selesai mengerjakan solat hari raya, sesiapa yang tidak ingin turut serta mendengar khutbah maka dia dibenarkan meninggalkan majlis itu. Abdullah bin al-Sa’ib r.a berkata:


"Aku pernah menghadiri solat hari raya bersama Nabi s.a.w. Setelah selesai solat baginda bersabda: Sesungguhnya kami akan berkhutbah. Oleh itu, sesiapa ingin duduk mendengar khutbah, dia boleh duduk. Sesiapa yang ingin pergi, dia boleh beredar." - Hadis riwayat Abu Daud di dalam Sunannya, no: 975.


• Bergembira Pada Hari Raya Aidilfitri


Islam adalah agama yang begitu praktikal lagi munasabah. Setelah sebulan umat Islam memberi tumpuan sepenuhnya untuk beribadah kepada Allah, maka kini tiba masanya untuk menyambut kejayaan itu dengan kegembiraan dan kemeriahan. Oleh itu, usaha-usaha untuk menimbulkan suasana kegembiraan di dalam keluarga masing-masing pada hari raya Aidilfitri adalah sebahagian daripada syiar Islam. Suasana kegembiraan ini berbeza mengikut adat setempat. Bagi kita di Malaysia, kegembiraan sambutan hari rayaAidilfitri dapat dilihat dengan memakai baju-baju baru yang indah, seluruh ahli keluarga berkumpul, ziarah-menziarah sesama umat Islam dan pelbagai lagi. Di sesetengah negara Timur Tengah, cuti umum hari raya Aidilfitri dipergunakan untuk membawa ahli keluargabersiar-siar serta berkelah di tempat-tempat peranginan. Semua bentuk suasana kegembiraan dan kemeriahan ini adalah sebahagian dari tuntutan agama Islam sempena menyambut hari raya Aidilfitri selagi ia dilaksanakan sesuai dengan lunas-lunas syarak. Syeikh Sayyid Sabiq r.h berkata:


"Mengadakan permainan serta kegembiraan yang tidak melanggar aturan agama, termasuk pelbagai bentuk nyanyian yang baik (dari segi makna), semua itu termasuk syiar agama yang disyariatkan oleh Allah pada hari raya untuk melatih tubuh jasmani dan memberi kepuasan serta kegirangan hati." – Rujuk Fiqh al-Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, jil. 2, ms. 290.


Rasulullah s.a.w sendiri telah membenarkan penduduk Madinah al-Munawwarah bergembira apabila munculnya hari raya Aidilfitri dan Aidiladha. Anas bin Malik r.a berkata:


"Nabi s.a.w pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya yang mana mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah pada kedua-dua hari itu. Lalu baginda berkata: Aku datang kepada kamu semua sedangkan kamu memiliki dua hari (raya) yang menjadi medan permainan kalian pada masa jahiliyyah. Sabdanya lagi: Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-dua hari itu dengan yang lebihbaik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri.” - Hadis riwayat al-Nasaai di dalam Sunannya, no: 959.


• Mengerjakan Puasa Sunat Enam Hari Pada Bulan Syawal


Sabda Rasulullah s.a.w:


"Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadan lalu diiringi dengan puasa enam hari di bulan Syawal, seolah-olah dia telah berpuasa setahun." - Hadis riwayat Muslim di dalam Sahihnya, no: 1164.


Demikianlah keutamaan puasa sunat enam hari di bulan Syawal. Cara yang paling afdal untuk melaksanakannya adalah memulakan berpuasa sesudah hari raya Aidilfitri secara berturut-turut (bermula pada 2 Syawal) sebagaimana yang ditetapkan oleh para ulama. Ini juga merupakan pendapat Imam Abu Hanifah dan Imam Syafie r.h. Namun, seseorang bebas memilih mana-mana hari sepanjang bulan Syawal sama ada di awal, pertengahanmahupun di akhirnya bahkan dia juga boleh mengerjakan secara berturut-turut atau berpisah-pisah. Amalan sesetengah pihak yang melakukan puasa qada dan sunat Syawal secara serentak mengikut formula dua dalam satu merupakan perbuatan bid’ah yang tidak ada dalilnya dari mana-mana hadis Nabi s.a.w yang thabit. Oleh itu, afdhal menyempurnakan puasa bulan Ramadan yang ditinggalkan terlebih dahulu diikuti puasa sunat di bulan Syawal. Perbuatan ini lebih bertepatan dengan maksud hadis di atas untuk mendapat keutamaannya, iaitu seolah-olah berpuasa setahun.


PENUTUP


Inilah sebahagian daripada hukum-hakam dan amalan yang disunnahkan ketika menyambut bulan Ramadan al-Mubarak dan hari raya Aidilfitri menurut al-Quran dan sunnah yang sepatutnya dijadikan contoh ikutan bagi seluruh umat Islam. Mudah-mudahan, sambutan hari raya Aidilfitri yang akan menjelma nanti disambut dengan penuh keikhlasan, kemeriahan dan selari dengan perintah Allah serta Rasul-Nya s.a.w.


[sumber]

17 conteng-conteng:

Fieza79 berkata...

amalam sunat yg mulia di pagi raya...

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

salam lebaran kak...sunat digalakkan buat tapi kena berpada...heheh

AngahSayang2314 berkata...

salam zai...

angah pagi nie dah dapat info dari zai...

best la... thanks yee

lydzar berkata...

since dh ada anak ni, tak penah lg dapat pi solat raya isk isk..

dan anak pulak, asek la bertambah hihihi..semoga bila dorang dh besar sikit nnt, dpt la peluang solat raya..insya allah

btw, sudi-sudilah amek kad raya dari kami kt blog saya yer. Salam Aidilfitri

Zaidah berkata...

@Fieza79 dan kita dituntut untuk melakukannyer

Zaidah berkata...

@Nur Hawa Mohd Zin bersederhana sahaja yer awe..

Zaidah berkata...

@AngahSayang2314 sharing is caring...sesama angah

Zaidah berkata...

@lydzar kekadang zai pun mcam tu...nak solat raya ade aje halangan ...huhuhu

Tanpa Nama berkata...

[url=http://giantsofficialjersey.com/]White Victor Cruz Jersey[/url]

Understand how to take your outline deal and put it into a final enforceable contractHere is a thought on weather manipulation, cloud modification and wind flow prediction 1Article written by Michael Bradley of Bible Knowledge Ministries
Ignorance is bless This is simply working backwards from the manifested to the manifesting thought Nothing will bring you joy more than knowing what it is that you are about on this earth? Make a commitment to get a return on that training investment

[url=http://indianapoliscoltsofficialstore.com/]Reggie Wayne Women's Jersey[/url]
[url=http://giantsofficialjersey.com/]Victor Cruz Youth Jersey[/url]

Tanpa Nama berkata...

Well, I guess I havent met any of the others So the seven angels who had the seven trumpets prepared themselves to sound No action is involuntary, including your thoughts Her brain stem, the most primal part of her brain, receives the stimuli and determines that this loud sound could be a threat to her safety
I summarize the 'decoding' since it was not dependent on microscopic cross-sectional analysis of single marks but on a determination of the changing strategies involved in a complex sequence of visual, symbolic, problem-solving?This will increase your ebook's perceived value because you'll be giving your customers a way to make money with your ebook To market effectively you must make yourself repeatedly visible to potential clients and referral sources so that they get to know and trust you1

J.J. Watt Women's Jersey
Mike Ditka Women's Jersey

Don't Let Your Dog Sleep In Your BedThis is a tough one for a lot of people, but when you let your dog share your bed, at best you're making him an equal to you The code of conduct pertinent to priesthood is to be found in 'The Code of Canon Law', in the Official Teachings of the Church, in the deliberations of the Bishops Conference and in the Diocesan stipulationsTomorrowsEdge

Arian Foster Pink Jersey

Tanpa Nama berkata...

I don't think I need to stress how important it is to run antivirus and spyware software We are happy we get to be of service to the world but believe that service can only bring in a minimal amount as determined by the client's ability to pay, the rate of donations made to the non-profit organization we work for, the number of products sold, or any number of reasons God is getting ready to release full heavy "torpedo" action against all these evil people, and still a lot of these people are not going to break by repenting and turning to God For more information on jewelry and gemstones, we cordially invite you to visit to pick up your FREE copy of How To Buy Jewelry And Gemstones Without Being Ripped Off
What will Bill be doing tomorrow?1992 Bill Clinton: Putting People First Hillary Clinton: Not those people, Bill!1992 Ross Perot: Ross for Boss John Edwards: Did I tell you my father was a mill worker?1996 Bill Clinton: Building a bridge to the 21st century Rudy Giuliani: Building a Bridge to Italy!1996 Bob Dole: The Better Man for a Better AmericaHillary Clinton: Im the MAN for America!2000 Al Gore: Prosperity and progress / Prosperity for America's families Al Gore: Remember my old slogan!2000 George W Yes, I know it is very hard to do this but the alternative ? giving in ? is much more painful Gratitude brings with it more things to be grateful forb) Zara, the clothing store, was able to become a model for JIT production through its refinement of the manufacture and distribution process

[url=http://www.freeshippingcheapjerseys.com/]Nfl Jerseys China[/url]
[url=http://www.goldentatejersey.com/]Golden Tate Jersey[/url]

So, if pets are to maintain a healthy body, they need large quantities of friendly bacteria I become sarcastic and abrupt We are all very busy people, some of us with 9-5 jobs and one hour commutes, and others of us busy making our lives at home work for us, with children at tow and a variety of chores to do as well as errands to run But virtually everyone else -- like the vast majority involving players along with the fans -- would suffer

[url=http://www.texansfootballshop.com/]JJ Watt Jersey[/url]

Tanpa Nama berkata...

HcwHmi [url=http://www.nikes-cheapjerseys.com/]NFL jerseys[/url] GxdOaz http://www.nikes-cheapjerseys.com/

EvjNiu [url=http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/]custom jerseys[/url] SvuYpd http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/

ZgvCzh [url=http://www.authentic2cheapjerseys.com/]Cheap Authentic Jerseys[/url] DaqZcn http://www.authentic2cheapjerseys.com/

Tanpa Nama berkata...

XcvFdt [url=http://www.nikes-cheapjerseys.com/]Cheap MLB Jerseys[/url] HmoLdt http://www.nikes-cheapjerseys.com/

QisRkt [url=http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/]Cheap MLB Jerseys[/url] VvsJfi http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/

QucDhl [url=http://www.authentic2cheapjerseys.com/]Cheap MLB Jerseys[/url] GraKko http://www.authentic2cheapjerseys.com/

Tanpa Nama berkata...

VcsTpx [url=http://www.nikes-cheapjerseys.com/]custom jerseys[/url] EnoFig http://www.nikes-cheapjerseys.com/

GktSta [url=http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/]Cheap Authentic NFL Jerseys[/url] KwvRlf http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/

OmgBun [url=http://www.authentic2cheapjerseys.com/]Cheap Authentic NBA Jerseys[/url] BtwQkk http://www.authentic2cheapjerseys.com/

Tanpa Nama berkata...

TqmTji [url=http://www.nikes-cheapjerseys.com/]CheapJerseys.com[/url] SdnAqe http://www.nikes-cheapjerseys.com/

GtgEox [url=http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/]CheapJerseys.com[/url] DmrSes http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/

MxoJld [url=http://www.authentic2cheapjerseys.com/]Cheap Jerseys[/url] PtqPpj http://www.authentic2cheapjerseys.com/

Tanpa Nama berkata...

SsfRyt [url=http://www.nikes-cheapjerseys.com/]women jerseys[/url] CrxXti http://www.nikes-cheapjerseys.com/

KdgGpb [url=http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/]Cheap Jerseys[/url] JyzRin http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/

ZzxPbo [url=http://www.authentic2cheapjerseys.com/]Cheap NFL Jerseys[/url] RgvUhh http://www.authentic2cheapjerseys.com/

Tanpa Nama berkata...

OtwPsy [url=http://www.nikes-cheapjerseys.com/]youth soccer jerseys[/url] MblGxs http://www.nikes-cheapjerseys.com/

ZxbHvk [url=http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/]NFL jerseys[/url] GwaWwn http://www.usaauthentic4cheapjerseys.com/

UiwCnq [url=http://www.authentic2cheapjerseys.com/]Buy Cheap Jerseys[/url] MdtCjs http://www.authentic2cheapjerseys.com/

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL