Cinta Pandang Pertama

16.9.09


["Apabila salah seorang daripada kamu hendak meminang seorang wanita, kemudian kamu dapat melihat sebahagian apa yang kiranya dapat menarik untuk mengahwininya, maka kahwinilah" (Abu Dawud)]


Sains menemui bagaimana manusia jatuh cinta melalui pandangan mata

sekumpulan penyelidik mengumpulkan 164 orang pasangan yang mereka tidak kenal sebelum ini. Kajian itu diterbitkan di dalam the Journal of Social and Personal Relationships. Penyelidik mengikuti perkembangan kesemua pasangan. Mereka mendapati pertemuan pertama adalah satu faktor penting sama ada mereka akan jatuh cinta dan meneruskan perhubungan ataupun tidak. Tempoh masa penyelidik membuat rumusan umum berkenaan individu boleh jatuh cinta adalah dalam beberapa minit sahaja.


Dari mata turun ke hati

Kajian mendapati kesan pertemuan pertama yang berlaku beberapa hari, menentukan bagaimana perhubungan itu berterusan ataupun tidak. Mereka memberi contoh kisah cinta yang ditulis oleh James Cameron iaitu Titanic, cerita epik antara Jack dan Rose bermula cinta mereka sejak mata mereka bertemu. namu mereka mendapati semuanya berlaku lebih cepat daripada yang disangka, iaitu beberpa minit saha mereka sudah membuat keputusan bagaimana perhubungan peribadi mereka berkembang. Pertemuan pertama adalah kayu ukur yang kuat apakah perhubungan yang akan mereka bina bersama, walaupun mereka bercakap dan berbual selama tiga, enam atau sepuluh minit.


Kajian mencadangkan hanya 3 minit diperlukan oleh seorang bagi membuat keputusan mengenai bakal pasangannya.


0 conteng-conteng:

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL