Ikan Keli

30.11.09

Pada hari raya kedua...kita orang satu keluarga teringin nak makan ikan keli..(nak dikatakan hampir setiap ari jugak aku makan ikan keli kat restoran kat opis aku) so aku, adik aku yang bongsu n no tiga..(macam tiga dara pingitan plak) pegilah kat umah jiran (satu blok ngan umah mak aku) untuk mendapatkan ikan keli..sesampai aje kat sane..makcik Noi tu tak ade kat umah so anak dialah yang layan kita orang... kat umah makcik Noi tu ade lebih kurang 5 buah kolam yang sederhana besar...tapi ikan kelinyer dah tak berapa banyaklah sebab dah banyak orang membeli nyer..perghhh...susah jugak nak tangkap ikan tu...siap guna pongkis n sauk tapi tak dapat jugak...klu dapat pun yang kecik aje...lebih kurang 1/2 jam tu makcik Noi pun balik..so dialah yang tolong tangkapkan...ialah ikan keli mungkin dah biasa ngan tuan diakan...last2 jalan terakhir makcik Noi guna pancing...barulah dapat yang besar...makcik Noi kata lain kali kalau nak kena datanglah pepagi sebelum ikan keli tu diberi makan...bila ikan keli lapar senang sikit nak tangkap...kalau dah tengahari sikit, ikan keli dah diberi makan dia dah kenyang...manalah kitaorang tau..kita orang main belasah aje..hehehe...adik aku siap panggil asben dia datang tolong tangkap ...dapatlah jugak...
kolam ikan keli

Nabil n Mak Udanyer (adik aku no.3)
Nabil

Makcik Noi sedang menyauk ikan

Hai Cikgu menangkap ikan jugak ker...(adik ipar aku)



Cikgi sedang merenung kolam untuk di tangguk ikannyer
Dapat jugak ikan

proses menyauk ikan
antara ikan keli yang berjaya ditangkap

antara ikan yang telah siap disiang

telur ikan keli
aktiviti menyiang keli

0 conteng-conteng:

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL