Sanggupkah kita....

4.3.10


Aku dapat maklumat email daripada member2 aku...aku rasa kita sebagai rakyat Malaysia cukup bertuah kerana dilimpahkan rezeki dan mudah untuk mendapatkan makanan berbanding dengan negara2 lain yang susah untuk mendapatkan makanan...sangguhkan kita makan tanah lumpur...selera tak...so korang tengoklah paparan yang akan saya bawa untuk kali ini...mcm tophost plak aku...

Meskipun mengetahui lumpur mengandungi toksin atau parasit yang boleh membawa maut, namun masyarakat miskin di Haiti terpaksa meneruskan kehidupan dengan tanah lembik yang dikeringkan itu.



ADUNAN telah dicampurkan garam dan lemak sayuran akan dibentuk bulat.


BERSYUKURLAH dan ucapkanlah terima kasih kepada Tuhan jika hari ini anda berpeluang menjamah sarapan pagi. Biarpun hanya sekeping roti atau segelas susu, percayalah, anda sudah cukup bertuah.

Di Port-Au-Prince, Haiti, penduduknya tidak begitu bertuah. Apakah santapan tengah hari mereka?

Ya, biskut lumpur. Bukan kerana rasanya yang enak tetapi sebab terpaksa. Inilah yang dilalui oleh Charlene Dumas dan keluarganya yang merupakan sebahagian penduduk di Port-Au-Prince .

Dengan kenaikan harga makanan, masyarakat paling miskin di Haiti tidak mampu membeli sepinggan nasi apatah lagi mengisi perut yang lapar dengan makanan berkhasiat. Keadaan ini memaksa mereka mengambil langkah yang mungkin anda tidak dapat bayangkan semata-mata untuk mengalas perut.

Charlene, 16, bersama bayi lelakinya yang baru berusia sebulan, terpaksa bergantung kepada sejenis penawar kelaparan tradisional masyarakat Haiti iaitu biskut yang diperbuat daripada lumpur kuning yang dikeringkan.
SEORANG penduduk merasai biskut sebelum membelinya.


Sejak sekian lama, lumpur telah digunakan oleh wanita-wanita hamil dan kanak-kanak sebagai antasid dan sumber kalsium. Namun, di kawasan seperti Cite Soleil iaitu penempatan orang miskin di mana Charlene berkongsi rumah dua bilik dengan bayinya, lima orang adik-beradik dan kedua ibu bapanya yang menganggur, biskut-biskut yang diperbuat daripada kotoran atau lumpur, garam dan lemak sayuran itu sudah menjadi hidangan biasa.

“Apabila ibu saya tidak memasak, saya terpaksa makan biskut ini tiga kali sehari,” kata Charlene.

Anaknya, Woodson yang berbaring statik di atas pahanya kelihatan lebih kurus berbanding beratnya yang mencecah enam paun sewaktu lahir.

Meskipun dia menyukai rasa biskut lumpur yang masin dan sedikit berlemak, Charlene memberitahu, biskut-biskut tersebut menyebabkan perutnya berasa tidak selesa.

“Apabila saya menyusukan Woodson, bayi saya adakalanya kelihatan tidak selesa kerana perutnya memulas-mulas,” katanya.



HARGA lumpur untuk menghasilkan 100 keping biskut kini bernilai RM16.




Harga barangan di seluruh dunia telah meningkat ekoran kenaikan harga minyak di samping permintaan terhadap keperluan baja, pengangkutan dan perparitan.

Harga untuk bahan-bahan asas seperti jagung dan gandum juga meningkat secara mendadak dan permintaan global terhadap petrol bio yang lebih tinggi turut memberi kesan kepada pasaran makanan.

Masalah tersebut lebih dahsyat di Caribbean . Penduduk kepulauan itu bergantung hidup kepada barangan import dan harga barangan pula meningkat sebanyak 40 peratus.

Kenaikan harga barangan global ditambah pula dengan masalah banjir dan kemusnahan hasil tanaman ekoran musim ribut pada tahun lalu telah menggesa Agensi Pertanian dan Makanan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) mengisytiharkan darurat di Haiti dan beberapa negara di Caribbean.

Pemimpin-pemimpin Caribbean menganjurkan satu persidangan mengejut pada bulan Disember lalu untuk membincangkan isu pengurangan cukai makanan dan mewujudkan ladang-ladang serantau yang lebih besar bagi mengurangkan pergantungan terhadap hasil import.

Di pasar kawasan orang miskin La Saline, dua cawan nasi dijual pada harga 60 sen. Harga tersebut telah dinaikkan sebanyak 10 sen sejak bulan Disember lalu dan ini merupakan peningkatan mencecah 50 sen berbanding tahun sebelumnya.

Harga kekacang, susu sejat dan buah-buahan juga meningkat pada kadar yang sama. Malah, harga untuk tanah liat yang boleh dimakan turut mengalami peningkatan yang hampir mencecah RM4.85 dalam tempoh beberapa tahun kebelakangan ini.


BISKUT lumpur yang siap akan dipasarkan di jalanan.



Menurut pembuat biskut, harga lumpur untuk menghasilkan 100 keping biskut kini bernilai sekitar RM16.

Itu pun pada harga sekitar limasen sekeping, biskut lumpur masih menjadi rebutan berbanding makanan-makanan ruji. Kira-kira 80 peratus warga Haitimenjalani kehidupan kurang daripada RM6.40 sehari perolehan pendapatan.

Trak-trak pedagang akan membawa bertong-tong lumpur ke pasar La Saline dari pusat bandar Hinche dan akan kelihatan puluhan wanita berebut membeli bahan tersebut untuk diproses menjadi biskut.

Dengan mengangkat beberapa tong lumpur dan air sambil menaiki anak tangga menuju ke bahagian bumbung sebuah bekas penjara, batu-batuan dan ketulan-ketulan lumpur pada sehelai kertas diasingkan sebelum bahan-bahan tadi digaul bersama sedikit garam.

Adunan itu kemudiannya dibentuk menjadi biskut bulat dan dibiarkan kering di bawah sinaran matahari terik. Biskut-biskut yang telah siap dimasukkan ke dalam tong untuk dijual di pasar atau tepi-tepi jalanan.

Seorang wartawan yang mencuba sekeping biskut tersebut mendapati ia memiliki tahap ketebalan yang licin dan sebaik sahaja terkena lidah, ia mampu menyerap semua lembapan dalam mulut. Beberapa jam kemudian, rasa lumpur yang kurang enak terserlah.

Lumpur mengandungi toksin atau parasit yang boleh membawa maut. Namun, menurut seorang profesor imunologi dari Universiti State Colorado yang mengkaji pemakanan lumpur, Gerald N. Callahan menjelaskan, lumpur juga berpotensi memperkuatkan tahap imun janin dalam rahim terhadap sesetengah jenis penyakit.




BISKUT perlu dikeringkan di bawah sinaran matahari terik.



Para doktor di Haitipula berkata, mereka yang bergantung kepada biskut-biskut tersebut untuk zat makanan sebenarnya terdedah kepada risiko malnutrisi.

“Percayalah, jika saya terlihat orang makan biskut-biskut itu saya akan melarangnya,” kata Dr. Gabriel Thimothee, seorang pengarah eksekutif di Kementerian Kesihatan Haiti ..

Seorang ibu, Marie Noel, 40, yang menjual biskut-biskut tersebut di pasar menampung kehidupan tujuh orang anaknya berkata, seluruh keluarganya bergantung kepada biskut berkenaan sebagai sumber makanan.

“Saya harap suatu hari nanti, saya mempunyai makanan yang mencukupi dan tidak lagi perlu makan benda-benda ini.. Saya tahu ini tidak menyihatkan,” katanya. – AP
 
*KESIMPULANNYA: KITA MESTI SENTIASA BERSYUKUR ATAS NIKMAT YANG ALLAH BERIKAN KEPADA KITA...JANGAN BERSIKAP KUFUR ATAS NIKMATNYA...INGATLAH KALAU KITA SUSAH MESTI ADA LAGI ORANG YANG LEBIH SUSAH DARIPADA KITA... -Aku ler... ComeL

3 conteng-conteng:

mamalieyna berkata...

Masyaallah...!! betapa sgt beruntungnya kita di bumi Malaysia ni kan..huhu..sedihnye tgk nasib malang diorang tu...huhu..

shila ariff berkata...

betapa bersyukurnya kita dilahirkan di bumi malaysia..aman damai..dengan limpahan rezeki daripadaNya..amin...

Zaidah berkata...

Alhamdulillah...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL