Berkuku Panjang Adalah Berdosa....

1.6.10


gambar google


Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah
kuku anda.

The Truth Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm ataupun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.

 

Percayalah. Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang .

Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.




8 conteng-conteng:

LYaFRINA berkata...

alhamdulillah..
pilihan tepat!!!

geli bkuku pnjang. x bersih lgsung!!

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

tepat sekali
eh bkn cantik pon kuku panjang

if panjang..camno depa basuh yak eh? ke tak basuh? agagagaga

Ain berkata...

fuhhh, masih pendek lagi, hari khamis boleh potong....

semalam dah potong kuku anak-anak...

gooseberries berkata...

hee.btol2. x suka la kuku panjang. amat2 rimas. tq 4 sharing =))

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Seramnyer tgk gmbr tu..
Nasiblah kita x simpan kuku pjng.. ;)

Fieza79 berkata...

sgt tak suke berkuku pnjang neh...kotor n tak selesa pon ada..

Zaidah berkata...

lya: kuku panjang memang menggelikan...lagi2 klu kotor n hitam...

rose: klu basuh lain citer jugak...tapi klu pakai kesat aje...he...gelilah..

ain: khamis, isnin n jumaat sunat potong kuku...tapi kekadang zai terlupa potong jugak kuku anak2 hari ahad...hehehe...

Zaidah berkata...

gooseberries:zai pun tak suka...klu kuku zai panjang skit pun dah patah..so memang tak bleh bela kuku panjang...

lily:hehehe...just display only..jangan berkuku panjang...geli orang tengok...

fieza79: betul tu...memang tak selesa klu berkuku panjang sebab nak menjaganyer tu kan susah...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL