Aku Bangga Menjadik Anak Felda

9.7.10

Click to open image!

Aku sebagai anak peneroka tegar ingin mengucapkan SELAMAT HARI PENEROKA kepada abah aku...dan seluruh PENEROKA satu Malaysia....terima kasih FELDA kerana memberi peluang kepada keluarga seperti kami menetap di rancangan dan membolehkan kami mengubah corak hidup sebagai peneroka...sudah ramai anak2 peneroka yang telah berjaya di menara gading dan di dalam hidup....terima kasih semua....


klu nak diceritakan perjalanan hidup tinggal di FELDA memang amat menyedihkan di mana dolu2 aku berpindah ke FELDA umpama masuk hutan...dengan jalan merah...bila hujan kasut skolah aku kotor...bekalan air tak ade...kita orang mengangkut air daripada perigi yang terpaksa memanjat bukit....bila malam tak ade bekalan elektrik...menggunakan pelita dan lampu minyak tanah untuk menerangi kegelapan malam n untuk membaca buku...tak ade nak tengok tv...klu nak tengok tv tumpang kat rumah orang yang ade tv yang dicharges menggunakan bateri basah...klu nak dengar radio pun susah....

pergi skolah bawak bekal...sebab kita orang peneroka semuanyer susah....duit gajipun tak banyak....memang sedih n susah ketika itu....klu nak pergi skolah pun kena reramai sebab kanan kiri jalan hutan n semak....pernah satu ketika aku balik skolah sorang terserempak ngan beruang...nasib baik beruang tu tak terpandang aku....takutttttttt

mak n abah aku menanam ubi, pisang dan sedikit sayuran bagi menjimatkan duit belanja....walaupun kitaorang dulu susah...tapi aku seronok...dapat mandi air paya...dapat tangkap ikan...dapat carik buah letup2....dapat makan buah anggur hutan...

tapi kini semuanyer dah berubah...generasi kedua dan ketiga banyak yang telah keluar ke bandar menuntut ilmu dan mencari rezeki....FELDA tempat akupun dah lama ade bekalan air, elektrik, jalan raya dah bertar...dah ade line telefon....internet..n telefon bimbit pun dah ade line....memang berubah sangat....dolu nak telephone pun gunakan public phone yang selalu rosak n menggunakan tenaga solar...bayangkan klu musim hujan...langsung tak bleh guna...huhuhu

klu dulu rumah-rumah orang FELDA kayu...kecik sangat ade dua bilik aje...korang bayangkan klu ade adik beradik yang ramai....tidur bertebaran di merata tempat...kini majoriti rumah dah batu...termasuklah rumah abah aku...hehehe....

klu nak citer memang jauh bezanyer antara FELDA dulu dan sekarang....apa-apapun aku bersyukur kerana aku menjadik ANAK PENEROKA A.K.A ANAK FELDA.....

18 conteng-conteng:

HALAMANKU berkata...

oh Zai betapa erma terharu membaca n3 ini.. erma juga tumpang bangga menjadi MENANTU Peneroka he eh he boleh camtu?

sarah shafie berkata...

selamat hari peneroka..

Mazatul Azura Muhamad berkata...

betul zai... ku juga mengalami pengalaman itu.. tapi sekarang, itulah antara kenangan terindah dlm hidupku...

Zaidah berkata...

HALAMANKU: ZAI RASA SEMUA ANAK FELDA AKAN MERASAI PENGALAMAN YANG SAMA..TAK CAYA CUBA TANYA ASBEN....

Zaidah berkata...

sarah shafie: terima kasih sarah...

Zaidah berkata...

Mazatul Azura Muhamad: kenangan dan pengalaman tu tak kan dapat dirasai oleh generasi masa kini....rasanyer pengalaman kita samakan...huhuhu

Hamizah berkata...

sshnya dulu,kan..

Tanpa Nama berkata...

huhu..sedih teringat zaman kecik2 dulu..sy pun ank felda jgk..

kasih suci berkata...

saya pon anak felda...dan bangga menjadi anak felda...

MAMASYAZA berkata...

semua pengalaman tu mematangkan diri kita, betapa berharganya kehidupan masa lalu kita

Lynn Nasir berkata...

saya cuma cucu felda..aci kan? arwah atok dan nenek dah lama pergi..

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Selamat Hari peneroka Zai..!
Sedih Lily baca citer ni..
Sesungguhnyer tu lah 1 pengalaman yg x mungkin dilupakan & mematangkan diri kita..

Zaidah berkata...

Hamizah: memang masa dolu2 kita susah sangat...huhuhu

Zaidah berkata...

kasih suci: akak pun bangga menjadik anak FELDA....caiyokkkk

Zaidah berkata...

MAMASYAZA: betul tu...klu tak ...takkan kita akan menjadik manusia seperti hari nie...

Zaidah berkata...

Lynn Nasir: aci...asalkan ade generasi FELDA bleh diterima

Zaidah berkata...

LiLy @ MumMyQiStInA : terima kasih lily...itulah secebis kisah yang bernama anak FELDA

AYU berkata...

hai...cerita ko ni mengimbau zaman silamku..hahaha sama la kite..tq felda..

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL