Aku Benci Ko Panggil Aku Macam Tu

28.7.10

Menyirap darah sekejap...tersentap seketika.... Grrrrrrrrrr....memang nak baling aje ngan selipar jepun yang dah berkarat nie...nak gigit pun ade...orang nie...dah tak tahu bidalan orang tua ker "Bahasa Menunjukkan Bangsa" mcm dalam citer P.Ramlee.. "nama saja orang Melayu...tapi panggil orang HOI..HOI..." memangmenyegant n geram....korang geram tak klu orang asyik panggil korang dengan panggilan HOI, WOI, WEI dan yang sama masa dengannyer...penat2 mak aku carik nama untuk aku...sesenang aje nak panggil HOI....gilessssssssss

Amboi ingat aku tak ade nama ker ape....jangan cakap tak ade makner yer...shit...jangan cakap ape ade pada nama...klu tak ade nama takkan nak panggil kaw jadiknyer dah lembu... 


sedangkan klu panggil orang lelaki dengan panggilan 'Mat' pun tak bleh...kerana bermaksud 'mati' inikan pulak HOI n sama waktu dengannyer...aku tak pastilah plak adeker kita akan dipanggil untuk berhadapan dengan Allah dengan panggilan HOI dipadang Mahsyar nanti...setahu aku kita akan dipanggil nanti dengan menggunakan Nama kita...bukannyer HOI....

apelah salahnyer tunjukkan rasa hormat menghormati tak salah....jangan nak menyakiti aje...


Sabda Rasulullah Shalallahu 'alaihi wassalam, "Sesungguhnya kalian pada hari kiamat akan dipanggil
dengan nama-nama kalian dan nama-nama bapak kalian, maka baguskanlah nama-namamu." 
(HR.Muslim).

Seorang sahabat datang kepada Rasulullah dengan menggandeng anaknya, lalu dia bertanya, "Ya Rasulullah, apa hak anakku ini atasku?" Rasulullah menjawab, "Membaguskan namanya, memperbaiki adabnya (sopan santun), dan menempatkannya pada kedudukan yang baik (fisik dan spiritual)." (HR.Aththusi).

26 conteng-conteng:

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

ishhh..mmg geramlah Zai klu org panggil kita HOI2x..mcm jer kita ni apa kan..mak bapa kita dh bg nama cantik2 sedap dia jer nk panggil kita cam tu..

az rina a.k.a jaijina berkata...

isk, tak sopan betul panggil org macam tu..mmg marah betul ni..org macam tu patut kene sound aje..tak pon buat tak tau bile dia panggil..

mamalieyna berkata...

isk..kalau eina pun sure menyirap darah gak ni..aduhai...apalah yg susah sgt nak pnggl nama kita..semua org ada nama, if taktau nama pun, kita dh diajar, camna ptt pnggl dgn lebih sopan..huhu..sedih tul dgn org2 semacam ni..

ch@ berkata...

siapakah yg sungguh bersopan itu???
eee... blm cukup ilmu kot kat skolah.

LyNn HaMzAh berkata...

org tu x belajar adab ker waktu kat sekolah dulu...
suka2 jer nak panggil mcm tu...
bawa2 bersabar la zai...

AngahSayang2314 berkata...

zaidah angah rasa dia tak ada ambil kelas agama kot?? tue yg ....... kan???

peaNut berkata...

x beradap betul la org tu kan...boleh x kalau kita x pedulikan org yg panggil kita cmtu...???biar dia berfikir ckit cmne nk panggil org dgn betul n sopan...hurmmm

Fieza79 berkata...

mmg nyirap dadah jgk owg hoi hoi kan kita je...nmpak sgt owg tu mmg takda budi bahasa..

Zaidah berkata...

LiLy @ MumMyQiStInA : betul tu lily...nama kita dah sedap...ade makna bebaik...panggil HOI2 aje...ape maknanyer tu...

Zaidah berkata...

az rina a.k.a jaijina : lain kali buat bodoh ajekan...klu dia tanya kenapa buat tak tahu...kita cakaplah ingatkan panggil tiang tadik...

Zaidah berkata...

mamalieyna: sebenarnya memang dah lama dah sakit ati..tapi diamkan aje...hari nie baru meletup betul...

Zaidah berkata...

ch@: blum abis sekolah cikgu dah berhenti macam mana nak cukup sekolah...otak letak kat lutut

Zaidah berkata...

LyNn HaMzAh : dah lama bersabar ari nie dia meletup jugak...tak belajar kot moral...

Zaidah berkata...

peaNut : nama aje orang melayu tapi tak ade adab sopan langsung...

Zaidah berkata...

AngahSayang2314: rasanyer kat tempat dia memang tak ade kelas agama sebab tu dia suka hati panggil orang macam tu..

Zaidah berkata...

Fieza79 : harap aje muka comel, cantik n ansome bergaya...tapi hampehhhh...memang naik darah aku....grrrrrrrrrrr

@e_da berkata...

huh takde adab tu.. kurang2 kalau tak tau nama pun panggil la kak ke dik ke kan...

maszmadi berkata...

isk kak zai.. lepas gream betul yerk.. kalu masz org pnggil camtu pon geram gak.. x baik kan..

nieda berkata...

mmg geram oun kalau org pnggil mcm tu

LYaFRINA berkata...

NAMA DAH SEDAP2 MAK BAPAK KITA BG.. SKALI DENGAN MAKNA Y INDAH... SKALI DTG ORG LUAR SUKA SUKI PANGIL hoiiiiiii!!!

SAPER X MYIRAPKAN..

rATu kEBaYA berkata...

amboi siap panggil hoi2 pulak.. klu panggil kakak @ makcik pun tak kesah walaupun dia lagi muda@ tua dari kita.. manalah perginya budi pekerti tu

Zaidah berkata...

@e_da: betul tu.....panggilah yang bersopan skit...

Zaidah berkata...

maszmadi: memang geram tahap gaban tau mas....naik benci n etc...

Zaidah berkata...

nieda : tahu tak ape....

Zaidah berkata...

LYaFRINA : dia ingat dia lebih bagus daripada mak bapak kita agaknyer

Zaidah berkata...

rATu kEBaYA : budi pekerti tak dijual belikan....

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL