Cinta Itu Buta

1.7.10


Seorang lelaki buta memasuki sebuah restoran. Amin, pemilik restoran itu juga berperanan sebagai pelayan mendatanginya dan menghulurkan menu.

“Saya orang buta dan saya tak boleh membaca menu.Tolong bawakan sudu kotor yang telah dipakai oleh pengunjung sebelumnya dan saya akan menciumnya. Dari situ nanti saya tahu masakan apa yang enak untuk dipesan,” kata lelaki buta tersebut.

Amin mengumpulkan beberapa sudu bekas dipakai yang ada dan memberikannya kepada lelaki tersebut. Ia mencium sudu itu dan akhirnya berkata, “Saya pesan ikan pais dan sayur masak asam bang”…………

Dengan agak terperanjat Amin mencatat pesanan lelaki buta itu. Menu itu memang menjadi kegemaran para pengunjung restoran tersebut. Beberapa hari kemudian lelaki buta tersebut datang lagi. Sekali lagi dia minta sudu bekas dipakai untuk dicium, tetapi bukan yang habis dipakai utk makan ikan pais dan sayur masak asam. Hanya ada satu sudu yang habis dipakai untuk makan menu lainnya.

Amin memberikannya kepada lelaki buta tersebut yang kemudian memcium sudu itu dan berkata, “Bau sudu yang ini sedap juga, seperti habis diguna untuk makan ayam bakar dengan sayur ulam dan sambal belacan.” Amin mengiyakan dan silelaki buta memesan makanan tersebut.

Lelaki buta itu untuk ketiga kalinya datang semula beberapa hari kemudian. Dia datang lebih awal ketika belum ada satupun pengunjung yang datang sehingga tidak ada sudu bekas diguna yang boleh diberikan untuk dihidu. Entah dari mana datangnya, tiba-tiba sifat nakal bodoh Amin muncul. Dia menghampiri isterinya yang berperanan sebagai tukang masak di dapur. Diberikannya satu sudu dan berkata, “Yati,kamu usapkan sudu ini diketiak kamu”

“Apa-apa lah abang ni ?” tanya Yati tak faham.
“Sudahlah ikut je lahhhh, untuk kemajuan restoran kita,” kata Amin setengah memaksa. Yati menurut, mengusapkan sudu tersebut di “ketiak! nya” dan menyerahkan kembali kepada Amin.

Dibawanya sudu tersebut ke lelaki buta yang duduk menunggu. Lelaki buta itupun menghidu sudu itu, dengan mengernyitkan keningnya, lelaki buta tersebut berkata, “Aku tidak menyangka makwe lamaku Yati bekerja di sini……. boleh saya jumpa dia”

Amin: ????????????????.(bengang)
Sesungguhnya Cinta itu Butaaaaaa…………………


sumber: gelihati.info

10 conteng-conteng:

Lynn Nasir berkata...

muahaha..padan muka kan..maju le sgt restoran tu nanti..^^

Zaidah berkata...

lynn nasir: hehehe......kan dah pecah tembelang...

c.i.k.a.m.i.e.a berkata...

hahaha.. itu sengal nmenyer

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

suruh cinta itu pakai kontact lens

mR.sYaH berkata...

hahahah.. kelakaar betul! kan dah bengang si amin tu..

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

hahaha...akhirnyer bengang dh c Amin tu..hiks..:D

♥Azie♥ berkata...

lawak la...kah..kah..kah

Hamizah berkata...

wah bahaya kalau dah bau ketiak pon cam..hahaha

Zaidah berkata...

c.i.k.a.m.i.e.a: memang sengal...hahaha



tinie: tapi pandai pakcik tu meneka kan....


mR.sYaH: baru padan muka dia....

Zaidah berkata...

lily: biar padan muka dia...sape suruh buat macam tu...


azie: lawak ade makna....hahaha


hamizah: ketiak bau ahcem....

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL