Ketagih makan uri

8.7.10

Ketagih makan uri

JOHOR BAHRU: Untuk memastikan diri kekal cantik dan awet muda seperti anak dara, ada ibu yang baru melahirkan anak sanggup memakan uri bayi sendiri kerana percaya cara itu paling berkesan untuk memenuhi matlamat mereka.



TEORI SONGSANG...serbuk uri bayi yang dijadikan pil.
TEORI SONGSANG...serbuk uri bayi yang dijadikan pil.


Wanita lain yang berkongsi kepercayaan sama pula dikatakan sanggup berusaha mendapatkan uri daripada pembekal tertentu bagi membolehkan mereka menjadikan ‘tembuni’ bayi itu sebagai ‘hidangan kesihatan’.

Amalan menjijikkan itu didedahkan seorang tabib Cina di bandar raya ini dan lebih mengejutkan, dia mendakwa sebahagian penggemar uri untuk awet muda terdiri daripada wanita Melayu beragama Islam.

Lelaki berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Sam berkata, uri atau dikenali sebagai plasenta sebelum ini dijadikan sebahagian bahan utama dalam pembuatan kosmetik.

“Tapi kini, mungkin disebabkan ingin mendapatkan kesan lebih hebat dan segera, ada wanita sanggup melakukan perbuatan tidak masuk akal ini. Malah, mereka juga percaya makan uri mampu membekalkan khasiat dan sumber tenaga kepada wanita yang baru bersalin terutama yang melahirkan anak secara pembedahan,” katanya.

Sam berkata, uri adalah ‘sarung’ yang terbentuk dalam rahim ketika kehamilan dengan salur darah dan bersambung dengan bayi menerusi tali pusat itu kebiasaannya ditanam dan diuruskan dengan cara baik.
“Uri bayi suci dan sepatutnya diuruskan dengan baik. Semua agama berkongsi kepercayaan ini,” katanya.

Dia berkata, kebiasaannya uri untuk awet muda itu dijadikan hidangan dalam bentuk sup.
“Selain makan uri ‘segar’ ada segelintir wanita mengeringkan uri berkenaan yang kemudian dijadikan bahan ramuan masakan. Mereka lakukan begitu dengan kepercayaan ia mampu menyeimbangkan hormon dalaman dan merapatkan hubungan ibu dan anak,” katanya.

Menurut Sam, perbuatan itu berlaku mungkin akibat wanita terbabit terlalu terpengaruh teori songsang yang menganggap amalan makan uri baik untuk kecantikan dan kesihatan terutama ibu baru bersalin.

“Mereka juga terpengaruh teori yang menyatakan keberkesanan uri dalam mencantikkan dan menghilangkan kedut di wajah. Bagaimanapun, mereka perlu memikirkan risiko memakannya yang boleh mengakibatkan jangkitan kuman,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga, Masyarakat dan Kesihatan negeri, Dr Robia Kosai, berkata amalan memakan uri sesuatu yang luar biasa.

Beliau berkata, ini berikutan setiap uri dari ibu bersalin hanya diselaputi darah dengan kebiasaannya uri berkenaan diserahkan pada pasangan selepas kelahiran zuriat untuk ditanam.

“Kebiasaannya orang Islam akan menguruskannya dan bagi pasangan yang tidak membawanya pulang, pihak hospital akan melupuskannya.

“Ia boleh didermakan jika terdapat keperluan perubatan untuk rawatan, tapi amalan memakan uri adalah pelik,” katanya yang menambah pihaknya belum menerima sebarang aduan mengenai perbuatan segelintir wanita memakan uri.




21 conteng-conteng:

::Mamalyna:: berkata...

isshhh...tak sanggup den...sapeler yang berani makan tue...

*sila ambik award kat blog ai yer..

LYaFRINA berkata...

ishhh..aper spesis manusia tu.. dh macam haiwan mkn uri ank sndiri..pttla loni org duk samakan manusia n haiwan...

cik puan akish berkata...

haiyok....mmg gilors!!!

Fieza79 berkata...

ishhh ngarut btol sapa la y bodoh amat tu nk awet muda guna kekdah tuh..

Nida berkata...

memang dari segi fakta uri mempunyai banyak sel2 yang sedang membahagi utk mgantikan sel2 lama.. sebab itu yang tua boleh kekal awet muda.. masyaratkat Jepun ramai memakan uri utk kekal muda...

Tapi kalau Nida ler, daging kambing pun susah nak telan lagi ler nak makan uri....

Nida berkata...

lupa nak bgtahu.. Insya Allah penerbangan kami ke Malaysia Isnin minggu depan, dan berkampung di Pontian.. kalau ada peluang nak jumpa jumpa zaidah raya nanti..Insya Allah

Mama Hanim berkata...

apa jenis manusia tuh..

Lynn Nasir berkata...

arghh...loya..loya..dah la den tgh makan ni..yuck! cetek ilmu betul sapa yg dok makan benda kotor demi kecantikan/kesihatan tu. ya Allah minta dijauhkan dari kami semua..amiin..

Zaidah berkata...

::Mamalyna::: dah hilang akal dah....sebab tu sanggup buat..

Zaidah berkata...

LYaFRINA:klu dah makan uri manusia memang samalah tarafnyer ngan binatang..

Zaidah berkata...

cik puan akish : memang gilosssss uri....

Zaidah berkata...

Fieza79: kot2 memang orang yang makan uri tu cantik...n takut tua...

Zaidah berkata...

Nida: tapi zai tak sanggup makan uri semata2 untuk kekal muda...baik kita amalkan solat n selalu dalam wuduk lagi baguskan...

p/s insya Allah...bleh lah kita jumpa... :)

Zaidah berkata...

Mama Hanim: itu namanyer binatang....

Zaidah berkata...

Lynn Nasir : mintak maaflah...tak sangka lynn tengah makan nasik...memang meloyakan...mcam mana perasaan diorang makan uri tu yerk...sedapker...n ape rasanyer...

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Ish..ish..menkutkan..nk jd cantik sampai sanggup mkn uri bayi sendiri.. Adeiii..x de cara lain lg ker..

rATu kEBaYA berkata...

macam2 org sanggup buat ye sebab nak cantik.. erm... tak sanggup..

Zaidah berkata...

LiLy @ MumMyQiStInA: memang menakutkan...agaknyer permintaan terhadap uri bayi nie tinggi kot...he..klu nak cantik buatlah botok...

Zaidah berkata...

rATu kEBaYA: nak cantik nyer pasal...sanggup buat ape saje...

HALAMANKU berkata...

astaghfirullah... wani'azubillahiminzaliq... x sangka zai.. seram tullah.. ader manusia berhati syaitan.. melayu? islam?

Zaidah berkata...

HALAMANKU: ade yang melayu n islam lagi tu erma...tak sangkakan...sanggup buat benda yang tak masuk akal

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL