Mertua VS Menantu

5.7.10

Aku tak ade mertua....so bila raya tak ade masalah untuk aku balik kampung mak aku...hehehe...setakat nie tak pernah gaduh untuk balik berhari raya...kerana kebiasaannyer memang raya pertama aku menyambut raya ngan mak n abah aku....korang yang masih ade mertua...perlulah bijak membuat keputusan untuk balik berhari raya nanti....


Sebenarnya hubungan menantu dengan mertua sama dengan hubungan-hubungan lainnya, antara seorang muslim dengan muslim lainnya, atau seorang muslimah dengan muslimah lainnya, lebihnya dalam hubungan ini adalah adanya jalinan mushaharahyang merupakan akibat dari ikatan pernikahan yang terjadi antara Anda dengan anaknya. Maka aturan main yang berlaku dalam hubungan di antara sesama muslim juga berlaku dalam hubungan antara menantu dengan mertua. Saling mengasihi, menyintai, bersikap tulus, menasihati dengan cara yang ma’ruf, tidak menzhalimi, tidak mendustai, tidak menipu, tidak membicarakan aibnya dan adab-adab lain berlaku dalam hubungan antara sesama muslim


Tetapi jangan macam kisah di bawah nie yer....
Alkisah ada Seorang ibu dengan 3 menantu dari ketiga-tiga puterinya yang cantik-cantik, sang ibu mertua ingin tahu apakah ketiga menantunya itu sayang kepada mertuanya atau cuma putrinya saja.
Dia lalu memutuskan menguji mereka secara bergantian. Suatu hari dia mengajak menantu pertama naik perahu motor ke tengah laut. Di sana dia sengaja menjatuhkan dirinya dari perahu & terlempar ke dalam air laut. Sang menantu tanpa pikir panjang langsung terjun menyelamatkan ibu mertuanya. Besoknya ketika keluar rumah, sang menantu pertama melihat mobil Nissan Livina terparkir di depan rumah, & secarik kertas bertulisan “Dari ibu mertuamu”.


Giliran menantu ke-2 yang diajak ke tengah laut. Sekali lagi sang mertua pura-pura terjatuh & terlempar keluar perahu. Menantu kedua ini melupakan pakaian & dompetnya, langsung terjun demi menyelamatkan mertua tercinta.
Besoknya di depan rumah menantu ke-2 terparkir Toyota Alphard, disertai kertas bertuliskan “Dari ibu mertuamu”


Ketika giliran menantu ke-3 diajak ke tengah laut, sang mertua kembali melakukan gerakan terjun bebas. Tapi, malangnya kali ini sang menantu bercekak pinggang memandang ibu mertuanya yang tercungap-cungap di dalam air.
Sempat-sempatnya dia berkata, “Rasakan kau!”, sambil berputar membawa perahunya ke darat. Besok harinya ketika menantu ini keluar rumah, di depan rumahnya terparkir Mercedes Benz S-Class terbaru beserta kertas bertuliskan, “Dari ayah mertuamu”

12 conteng-conteng:

Thoha berkata...

salam..
sampai hati menantu ketiga tu ye..

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Menantu yg ke-3 tu..menantu hantu..

@e_da berkata...

kuang asam menantu ke 3 tu.. dapat mak mertua baru lak kang.. hihi

LYaFRINA berkata...

isyhhh.. bukan menantu.. tapi HANTU..

biar pun just mak mentua, tp kita ttp kna respect n hormat mcm ibubapa kandung.. sbb restu mentua pon mbuatkn pjalan hidup kita diredhai d dunia n akhirat. Dan hubungan nya ttp sperti ibu n anak.. biarpun andaikata ditakdirkan suatu hari anti dh tputus hubungan dgn suani(iaitu ank mentua).. hubungan sbg ank xkn putus smpai bila2.. x kan batal air smbhyang smpai bila2.

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

wakakakakaka

aiDieNa berkata...

Bacer baper kali pon raser nak gelak.. pernah dapat lam emel dulu.. saper lar yg cerdik pandai wat lawak nie eak.. hehehe

Zaidah berkata...

thoha: itu namanyer menantu hantu...

Zaidah berkata...

LiLy @ MumMyQiStInA: memang lily....tu menantu hantu pocong tak bleh nak harap....

Zaidah berkata...

@e_da: dapat mak mertua baru agaknyer dapat hadiah kapal selam plak kot....hehehe

Zaidah berkata...

LYaFRINA : betul tu lya...sebab derhaka mak mertua adelah sama ngan mak sendiri...so siapa yang ade mak mertua...hormatilah seperti mak sendiri...

Zaidah berkata...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙: kelakar jugak...tapi ade pengajaran kat situ...

Zaidah berkata...

aiDieNa: adelah yang rajin mreka cipta citer nie...tapi klu kita tengok bebetul....ade mesej sindiran kat situ...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL