MEMORI BAJU RAYA

17.8.10


JELEBU: “Wan, belikan Afiq baju raya.” Ungkapan itu masih terngiang-ngiang di telinga Dahuri Md Samad, 72, membuatkan dia sedih apabila dimaklumkan tiga cucunya bersama ibu mereka terbunuh dalam kemalangan ngeri di Kilometer 22, Jalan Seremban-Kuala Klawang di Bukit Tangga, dekat sini, malam kelmarin.


Dahuri berkata, permintaan itu dituturkan cucunya, Khairul Afiq Khirul Affandi, 5, ketika berada di rumahnya di Kampung Kampai, Kuala Klawang, sebelum berbuka puasa pada hari sama.

“Pada masa itu dah dekat nak berbuka dan dia minta mak cik belikan baju-T dan seluar kerana tahun ini dia akan beraya di rumah mak cik (Kampung Kampai).

“Mak cik beritahu akan belikan pakaian yang diminta apabila dia pulang semula apabila menjelang hari raya nanti,” katanya ketika ditemui di perkarangan Bilik Mayat Hospital Jelebu di sini, semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, Afiq, kakaknya, Khairunnisa Afiqah, 7, adiknya, Khairul Aiqal, 12 bulan, dan ibunya, Hazilawati Abdul Halim, 34, yang juga menantu Dahuri terbunuh selepas Proton Wira dinaiki mereka terbabit kemalangan dengan sebuah van.

Pemandu kereta berkenaan yang juga bapa Afiq, Khirul Affandi Shabudin, 33, parah di dada, manakala kembar Khairul Aiqal iaitu Khairul Aziq parah di kepala.
Afiq dan Khairunnisa meninggal dunia di tempat kejadian dengan mayat mereka tersepit dalam kenderaan yang remuk teruk sebelum dikeluarkan sepasukan anggota bomba dan penyelamat, manakala Hazilawati dan Khairul Haikal meninggal dunia di Hospital Jelebu, tidak lama selepas itu.

Dahuri berkata, cucunya pulang ke kampung bersama keluarganya pada petang Jumaat lalu untuk berbuka puasa bersama keluarganya dan mereka tidak menunjukkan sebarang perubahan.
“Mak cik sedih sebab tak dapat memenuhi permintaannya membelikan baju raya.
“Sebelum bertolak balik ke Sungai Pelek, (Sepang, Selangor), petang semalam (kelmarin), kami sekeluarga sempat berbuka puasa bersama dan mereka terpaksa berpatah balik kerana anak saya (Khirul Affandi) bekerja hari ini (semalam),” katanya yang berlinangan air mata kerana kehilangan tiga cucu dan seorang menantu serentak dalam kejadian itu.

Sementara itu, bapa Hazilawati, Abdul Halim Abdullah, 64, berkata dia terkilan kerana tidak sempat bertemu Khairul Aiqal kerana dia antara cucu paling manja dan rapat dengannya.

“Boleh dikatakan setiap hari saya membawa Aiqal bersiar-siar menaiki motosikalnya sebelum dibawa pulang ke rumahnya yang tidak jauh dari rumah keluarga di Kampung Batu Empat, Sungai Pelek.

“Bagaimanapun, Jumaat lalu, apabila saya pergi untuk mengambil Aiqal, saya dapati rumah itu kosong kerana anak, cucu dan menantu pulang ke rumah di Kampung Kampai, Batu 3 Kuala Klawang.

“Saya rasa rindu sangat apatah lagi mengingatkan dia baru pandai berjalan dan sering ketawa apabila bermain dengan saya,” katanya.

Sementara itu, kakak Khirul Affandi, Siti Zaleha, 55, berkata adiknya bersama isteri dan empat anak kelihatan berselera ketika menikmati hidangan berbuka puasa beberapa jam sebelum kejadian berkenaan.

“Pada sebelah petang, mereka membeli banyak makanan di bazar Ramadan dan sangat berselera makan selain gembira kerana tahun ini mereka akan beraya di sini.

“Namun, saya tak sangka kegembiraan kami nikmati semalam (kelmarin) yang terakhir kerana empat orang kesayangan saya sudah tiada,” katanya.
Menurutnya, walaupun sedih, dia menganggap itu semua suratan takdir dan tabah menghadapinya.

Jenazah tiga mangsa yang dihantar ke Bilik Mayat Hospital Jelebu dituntut ahli keluarga pagi semalam untuk dibawa ke kampung Hazilawati di Batu 4, Sungai Pelek, Sepang, menggunakan tiga kenderaan jenazah.

Tinjauan Harian Metro mendapati suasana sedih menyelubungi perkarangan bilik mayat apabila ada ahli keluarga tidak dapat menahan sedih kehilangan orang tersayang serentak.

12 conteng-conteng:

mamaarifakeemaisy berkata...

Al-fatihah buat arwah..

sedih dgr berita2 camni...berhati2 selalu..tmbh2 musim perayaan bkl tiba nnti kan..huhu..

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

salam kak...awe dengar berita pagi tadi...simpati pada family yang kehilangan ahli keluarga sekaligus...semoga roh mereka dicucuri rahmat..amin

~ berwajah baru blog akak ni..cantik ~

kmieja berkata...

alfatihah

sedihnyaa :( suratan yg menimpa keluarga mereka...

Fieza79 berkata...

sedihnya dgr berita cam ni...al fatihah bt arwah...

matahati-aishahazhar berkata...

tak terkata... al-fatihah buat arwah

Zaidah berkata...

mamalieyna: al-fatihah untuknya

Zaidah berkata...

Nur Hawa Mohd Zin: akak baca pun turut sedih...

p/s terima kasih awee

Zaidah berkata...

kmieja: dah takdir...ade hikmah atas ape yang berlaku

Zaidah berkata...

Fieza79: semoga dicuuri rahmat...amin

Zaidah berkata...

rATu kEBaYA :alfatihah untuknya

LyNn HaMzAh berkata...

al-fatihah...semoga roh mereka ditempatkan di kalangan orang beriman...

Naimatul Hafizah Nor Rodin berkata...

sedih kalau dpt berita cam ni. semoga keluarga arwah tabah dan sabar...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL