PERSEDIAAN HADAPI PUASA

5.8.10

Sejarah Ramadhan



1) Ramadhan: Ertinya panas terik


2) Bulan di turunkan Al Quran dan disebut

    (syahru ramadhana


3) Berlakunya Perang Badar Kubra dan mendapat

    kemenangan


4) Bulan dimana Nabi s.a.w mengambil semula Mekah dari

    tangan Musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala


5) Di dalamnya dipilih ada Malam Al-Qadar yakni lebih

    baik daripada 1000 bulan


6) Di pilih untuk ibadat puasa


7) Di pilih untuk lain2 ibadat (tadarus Al Quran) 





Kelebihan Bulan Ramadhan



1) Kamu akan di naungi Ramadhan. (bagi yang telah



    meninggal dunia terlepas dari siksa kubur


2) Bulan penuh keberkatan


3) Di malamnya ada lebih baik daripada 1000 bulan


4) Amalan solat sunat menyamai dengan solat fardhu


5) Manakala solat fardhu mendapat 70 kali ganda


6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga


7) Bulan menambah rezeki


8 ) Memberi berbuka banyak pahala


9) Bulan keampunan :


    -  Doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa


    -  juga doa pada sepertiga malam


    -  10 hari pertama adalah mulanya rahmat


    -  10 hari pertengahan - pengampunan


    -  10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka.



 Amalan-amalan di bulan Ramadhan

(Tidak dapat buat semua, jangan tinggal semua)
1) Mengucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan
2) Menempah pakaian untuk Ramadhan
3) Niat puasa sebulan pd permulaan Ramadhan
4) Hendak tidur bacalah 4 ayat terakhir Surah Al Kahfi supaya dapat bangun malam
5) Berazam melakukan Terawih 20 rakaat (bukan 8 rakaat) 
6) Bertadarus secara bersemak (bukan sendirian) 
7) Solat berjemaah setiap waktu
8 ) Solat jemaah di masjid/surau
9) Amalkan Qiyamulail walaupun pendek
10) Sahur diwaktu akhir
11) Sahur - utk mengelakkan makanan tidak hadam elakkan makanan pedas dan tutup sahur dengan air susu
12) Mandi Janabat sebelum Imsak
13) Kurangkan tidur
14) Tunaikan Solat sunat fajar (Solat Sunat Subuh) 
15) Tunaikan Solat Dhuha 
16) Tidur waktu cuti (satu jam sebelum Zohor
17) Tunaikan solat Rawatib
18) Jaga pacaindera
19) Elakkan gosok gigi selepas tergelincir matahari hingga berbuka
20) Hadiri majlis ilmu
21) Buat baik kepada ibubapa
22) Isteri hendaklah taat pada suami
23) Banyakkan bersedekah
24) Berbuka dengan 3 biji kurma dan air yang belum dipanaskan oleh api
25) Berbuka bersama org tua
26) Jemput tetamu berbuka
27) Kurangkan berat badan
28) Banyakkan i'tikaf di masjid (lelaki sahaja
29) Baiki hubungan suami isteri
30) Baiki hubungan jiran
31) Isteri jauhi drpd keluar memakai mekap & perhiasan
32) Elakkan berbelanja berlebihan
33) Kuatkan kesabaran
34) Banyakkan selawat,istighfar,bertasbih
35) Berazam beramal (pada malam Lailatul Qadar
36) Mengejut anak dan isteri di malam Lailatul Qadar
37) Elakkan menonton TV yang mengandungi nafsu
38) Elakkan mendengar radio berunsur hiburan hingga melalaikan
39) Berdoa dengan nada lembut dan merayu
40) Jauhkan bercumbu dengan suami/isteri
41) Mendoakan ibu bapa samaada hidup atau  yang meninggal dunia
42) Melazimkan solat waktu
43) Elakkan sebelum berbuka bersiar2 yg menjadikan pandangan liar 
44) Elakkan banyak berhutang
45) Melepaskan perasaan sedih melepaskan Ramadhan ditakuti tidak bertemu lagi dengan Ramadhan akan datang


46) Mengeluarkan zakat fitrah



Sebarkanlah
risalah ini semoga
Kita sama mendapat
menafaat daripadanya






11 conteng-conteng:

ashra berkata...

bagus info ni zai..le share2 nak2 ramadan ni kan.hehe

eh,zai takder shoutbox ek?cari2 tak jumpa lak..

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Thanks 4 sharing Zai....OO kena kurangkan make up ya??? Akak dulu selalu confuse bab ni...

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Selamat menyambut bulan ramadhan Zai..! :)

Zaidah berkata...

ashra:sesama
p/s ade kat belah kanan....

Zaidah berkata...

LiLy @ MumMyQiStInA: untuk lily jugak...pose jgan tak pose...

Zaidah berkata...

Miss Mirror a.k.a Sam : zai pun ade dengar macam tu...bleh make up tapi jgn overlah..

|| NaFiRaa || berkata...

mekasih atas perkongsian ilmu ini.. selamat menyabut ramadhan~

~ Lady ell ~ berkata...

mekasih....:)

aiDieNa berkata...

Terima kasih kerana mengingatkan.. semoga dapatlah kita sama² menambah palaha dan kurangkan dosa.. :)

ch@ berkata...

insya-Allah, mencuba menyempurnakannya dgn sebaik yg mungkin.

darkr0se~ berkata...

ramadhan kareem kakak~

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL