Syahwat Terangsang Tika Puasa : Keliru Antara Mani dan Mazi [PART I]

18.8.10

Assalamualaikum W.B.K ..
Al-Fadhil ustaz,

Saya seorang gadis berusia awal 20-an dan belum berkahwin. Sebelum ini saya tidak tahu untuk membezakan antara mazi dan mani. Tetapi, alhamdulillah baru-baru ini setelah saya terbaca ruangan ini, saya tidak ragu-ragu lagi untuk membezakan antara kedua "cecair" tersebut.

Bagaimanapun, saya ingin meminta pendapat.. Oleh kerana awal Ramadhan tempoh hari saya masih "jahil" mengenai mazi dan mani, apabila saya terangsang, saya menganggap cecair yang keluar ialah MANI. 
Tetapi, jauh disudut hati saya mengatakan ianya bukanlah mani, jadi saya tetap teruskan berpuasa.

Setelah berbuka puasa, saya mandi wajib untuk keluar dari belenggu ragu-ragu. Perkara ini berlanjutan sehinggalah beberapa hari. Siangnya saya berpuasa, apabila keluar "sesuatu" saya menganggapnnya mani dan mengambil keputusan untuk mandi wajib setiap kali selepas berbuka.

Perkara ini membuatkan saya betul-betul tertekan apatah lagi bila memikirkan jumlah puasa yang perlu saya GANTI @ QADA' yang semakin meningkat HANYA kerana perasaan ragu-ragu tersebut.
Jadi, saya terdetik untuk "mencari jawapan" kepada masalah saya ini sehinggalah saya terbaca PERBEZAAN ANTARA MAZI & MANI yang terdapat dalam ruangan ini.

Sekarang saya yakin sedikit untuk membezakan antara keduanya. Hasil pembacaan dan pemahaman saya, saya dapati cecair yang keluar pada awal Ramadhan dahulu bukanlah mani, tetapi hanya mazi.
Soalan saya, apakah saya perlu mengQada' puasa-puasa yang saya ragui tempoh hari  ? Bagaimana pula jika sekarang saya sudah PASTI yang keluar ketika itu memang bukan mani??  Saya harapkan jawapan.. Tolonglah.. Terima kasih !!!

8 conteng-conteng:

LYaFRINA berkata...

hehhehe.. betul2.. kdg2 kita sndiri confius.. at least blhla tmbah ilmu ramah tangga di dada...

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

tq info kak..

akak dapat award dari awe... :)

A.I berkata...

erkk baru tau pompuan pon ade air mani. huuu!

Zaidah berkata...

LYaFRINA: untuk perkongsian kita bersama...

Zaidah berkata...

Nur Hawa Mohd Zin: sesama awe....

p/s terima kasih awe...kelak akak terjah...

Zaidah berkata...

AISHA SAAD: ade tak...

Ain berkata...

tak sabar nak tunggu part berikutnya....

Zaidah berkata...

sabar yer...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL