Tokong Ada Di dapur

18.8.10

gambar en. google

KUALA LUMPUR: Tindakan melampau apabila masih ada pihak hotel yang diperiksa pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) tidak sensitif apabila didapati sengaja membina tokong di dalam ruangan dapur walaupun pada masa sama hotel berkenaan menawarkan bufet Ramadan.

Sumber Jakim berkata, dalam serbuan terhadap sebuah hotel di Petaling Jaya, di sini, pegawai Jakim mendapati pemilik hotel meletakkan tokong di bahagian dapur yang turut digunakan untuk memasak pelbagai sajian untuk berbuka puasa.

Penemuan tokong dan colok terbabit adalah sebahagian dari objek mengejutkan yang dijumpai selain botol kicap dan sos mengandungi alkohol yang dicampurkan ke dalam masakan bufet Ramadan sejak operasi dilakukan Rabu lalu “Perkara ini seharusnya tidak berlaku berikutan ia menyalahi syarat dan peruntukan bagi membolehkan hotel terbabit diberikan pengiktirafan sijil halal Jakim. Prosedur ditetapkan mensyaratkan supaya tiada sebarang bentuk tempat pemujaan atau gambar diletakkan di dalam hotel atau dapur bagi membolehkan sijil halal diberikan.

“Jika syarat ini gagal dipatuhi, pihak Jakim tidak teragak-agak menolak permohonan pemilik hotel atau restoran selain menarik balik sijil halal sedia ada,” katanya.

“Syarat ini bukan hanya tertakluk kepada hotel semata-mata, malah restoran yang memohon untuk mendapatkan sijil halal Jakim turut disyaratkan supaya mematuhi semua prosedur itu,” katanya.

Sementara itu, Penolong Pengarah Cawangan Pemantauan dan Penguatkuasaan Bahagian Hab Halal Jakim, Amri Abdullah yang dihubungi berkata, operasi dan pemeriksaan terhadap hotel di sekitar Lembah Klang diteruskan setiap hari oleh 20 pegawai penguat kuasa Jakim.

Menurutnya, pemantauan terhadap hotel yang menawarkan sajian bufet Ramadan itu dilakukan bagi memastikan pemilik hotel sama ada yang memiliki sijil halal Jakim atau sebaliknya.

“Pemeriksaan sama turut membabitkan rangkaian restoran yang menawarkan bufet berbuka puasa sepanjang Ramadan ini. Operasi ini akan diteruskan setiap hari sehingga pihak Jakim benar-benar berpuas hati dengan tahap pematuhan syarat halal ditetapkan,” katanya.

12 conteng-conteng:

mamalieyna berkata...

iishh mcm2 hal..baik berbuka kt umah jerlah!

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

apa nak jadi lah..
awe ini kak sampai tak nak bace paper dan tgk tv tau..sebab macam2 isu yg sakitkan hati...

Sidratul Muntaha berkata...

my in law pernh keje captain n kitchen asst kat kebanyakan hotel before she's convert
n she said that,even ade license halal pun,depa still not practice of halal food preparing..
especially put pork stock inside the soup or sauce.

Mak Su berkata...

:( tiada respek terhadap orang sekeliling ler tu...

Fieza79 berkata...

dorang yg tak pose ni mmg tk segan2 nk mkn kat luar...kalo ye pon balek mkn kat umah la...

Zaidah berkata...

mamalieyna: klu berbuka kat rumah kita tahu halal n haramnya...

Zaidah berkata...

Nur Hawa Mohd Zin: isu yang mcm nak jatuhkan martabat orang islam

Zaidah berkata...

Sidratul Muntaha: jahat betullah diorang niekan...klu mcam tu macam manalah kita nak percaya kesahihan halal tu

Zaidah berkata...

Mak Su : memang betul tu...

Zaidah berkata...

Fieza79 : diorang nie tak tahu malulah tu

Min Hamzah berkata...

kita skrg ni kena bhati2 dan lebih bhati2 ngan perkara cam ni...sbb benda2 cam ni jadik darah daging kita...sy cukup bhati2 beli makanan @ brg dapur..kalu dh bhati2 kena gak nk wak cam ana kan..kalu leh elak..elakkan lah...

Zaidah berkata...

Min Hamzah: tujuan diorang nie saje nak menjatuhkan orang Islam...memang kena selalu berhati2..

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL