Aduhai.....

6.9.10

dah beberapa hari aku tak mengupdate blog kesayangan aku nie...dah naik berhabuk dah...tak lama lagi keluarlah sawang kat segenap penjuru n ceruk.....weekend tak sempat nak online....sibuk....yer lah tu sibuk sangatlah...

aku sibuk buat kuih raya...tahun nie memang aku menamamkan azam untuk buat sendiri kuih raya...tak kiralah jadik ker tidak ker....sedap ker tidak ker...aku gagahkan jugak untuk buat....hehehehe....

jadik tu memang menjadiklah...tapi aku tak faham betullah ngan oven aku tu...kali pertama bakar ok...kli kedua bakar hangus plak...masuk dulang ketiga ok balik...tak kisahlah..yang hangus bleh makan sendiri...hehehe...dalam perkiraan aku dah 3 jenis biskut n dua jenis kacang termasuklah kuih siput...hehehe...oleh kerana tahun nie aku nak kuarkan satu aje set bekas raya...so satu set ade enam bekas...bermakna aku perlu buat lagi satu jenis biskut...cukuplah tu....balik kampung nanti aku rembat kuih mak aku....baguih punya anak....

bekas kuih yang lain dah dijahamkan oleh anak bujang comel aku...sape lagi klu bukan firas....




antara kuih yang aku buat (macam sejibik aje gambar nie ngan akunyer...ngeeeehhh)....pinjam gambar kat chef google....


sekarang nie baru aku tahu kenapa kuih2 kat pasaran tu mahal....pertamanya kerana bahan2 sekarang nie dah mahal n naik harga....kemudian tu penat ....memang penat....aku yang buat kuih dua hari weekend pun penat....nasib baiklah askar aku yang dua orang tu nabil n nabilah tolong....hehehe.....

ok cukuplah sebagai pemanas blog untuk pagi nie...nak gie jejalan jap kat rumah kekawan yang dah lama tak berkunjung....uwahhhh....

28 conteng-conteng:

idah @mama izzya berkata...

betul2 kuih mahal kan kat pasaran..mcm mini popia..nmpk mudah jer tp bila wat sendiri mau patah pggang rase..

sya wat 2 3 jenis jer yg simple..

Siti Ruhayu Ab Rahman berkata...

sis..

rajinnya....patutlah lama tak blogging....last entry y minta tlg sbb prob ngan goggle chrome

sis...
sebab tulah ayu tamo bt kuih..mahai modal.....kalau kita dh ada barang2 awal sblm nie mcm peralatan kuih..maybe save tinggal beli bahan mentah jer

yang lebih serik..bila kuih dan kek hangus...wawawa

Zaidah berkata...

@idah @mama izzya memang nak patah pinggang...terutamanyer nak cairkan cokelat masakan tu...berdiri... tapi klu buat sendiri jadik tak jadik puas hati...

Zaidah berkata...

@Siti Ruhayu Ab Rahman memang tension ayu klu hangus...tapi tak ape..bila seronoknyer anak2 kata sedap n pandai ibu buat....hehehe

Min Hamzah berkata...

pandainye kak zai wak kuih raya..kena berguru ni....sy pandai jugak..pandai tunjuk ngan jari je..

Zaidah berkata...

@Min Hamzah kira pandai jugaklah tu...hehehe....tunjuk aje dah jadik... :)

Ain berkata...

rajinnya zai wat kuih raya, ain kalau cuti padan duk layan anak jer...

ain ingat nak buah jugak satu dua jenis nanti, tapi tak tau ler sempat ke idak....

LYaFRINA berkata...

rajinnya zai..

xpela.. save budget n lg puas hati dr air tangan kt sendiri kan.. byk k y dh siap.. apa2 pun..
salam aidilfitri dr lya n family.. maaf zahir n batin.

Zaidah berkata...

Ain : buat ain...jangan tak buat..bila kita buat akan lahir satu kepuasan...

Zaidah berkata...

LYaFRINA : terima kasih lya...hasil tangan sendiri kita akan puas hati...selamat hari raya untuk lya daripada zai n keluarga

az rina a.k.a jaijina berkata...

ghajin akak buat kuih kan..saya buat sejenis aje..nak smbung buat yg lain mmg malas, penat pon iye..

mmg pon, tu pasal kuih² kat kedai tu mahal..beli bahan² aje dah brape..

~Siti Hajar~ berkata...

alahai zai rajinnyer bt kuih raya, byk jenis plk tu, cayalah zai!

btl la zai, thn ni harga kuih raya naik, munkin jgk betul mcm zai kata, harga bhn mentah dah naik..huhu

mamalieyna berkata...

oklah tu, azam tercapai..eina je tak berazam2 lg tuk buat kuih! tau pastinya leceh kan..nnti la 1 day, nk try buat! sayang oven kt umah tak guna2x..

.:fyzz:. berkata...

bila la saya nak wat kuih jugak akak..tingin nak buat jugak suatu hari nnti cewah..asik2 tempah je..akak..tahniah..msti sedap nih...:)

Fieza79 berkata...

kita pon cuti kat umah dok pulun wt buskit raya...tak byk tahun ni nmpak nya, bt 1 2 jenis je...

::Mamalyna:: berkata...

kak, betul kak, buat kuih tue penat kan, hehehe

kak,
Selamat Hari Raya Aidilfitri dari kami sekeluarga. Maaf Zahir Batin

Zaidah berkata...

@az rina a.k.a jaijina tu yang tak larat tu....memang memenatkan...bila buat menjadik...rasa macam nak buat lagi...

Zaidah berkata...

@~Siti Hajar~ klu 50 bijik harga dah dekat RM30 sekali anak2 ngap dah habis..so raya tak ade kuih...tu yang tak tahan tu...baik buat sendiri dapat banyak skit...cuma bahan mentah memang mahal...maklumlah minyakkan naik...

Zaidah berkata...

@mamalieyna citer pasal oven geram sungguh eina...sebab rosak..anak2 buat main...timernyer dah tak bleh pakai..so kena manual tengok ajelah kejap2...

Zaidah berkata...

@.:fyzz:. tak tahulah...sebab anak2 kata sedap..sedap kot..hahaha

Zaidah berkata...

@Fieza79 anak2 kita kan dah besar so nak tak nak kena buat 1 2 jeniskan....buat yang simple2 aje...

Zaidah berkata...

@::Mamalyna:: sakit pinggang berdiri aje...so selamat hari raya jugak....maaf zahir n batin

mamaaerish@eb berkata...

konpem sdp nih... bak mai skit... ;p

slamat hari raya yer yang... (;,)

AngahSayang2314 berkata...

angah buat kuih tunjuk jer hehehee

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

pandainyeeee
kita dok pandai wat kueh raya..ngeee

selamat ari raya...:-)

Zaidah berkata...

@mamaaerish@eb bleh..jmeputlah datang ke rumah

Zaidah berkata...

@AngahSayang2314 tak apelah angah...janji ade kuih...

Zaidah berkata...

@rose --{@ ibuRafiq @}-- bleh belajar..selamat hari raya jugak untuk rose

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL