suami minum susu isteri

28.9.10

Sheikh Yusuf Al-Qaradawi ditanya soalan ini dan beliau berkata:

“Pernah suatu ketika pada zaman sahabat R.A. Salah seorang sahabat R.A melakukan hubungan dgn isterinya, dan semasa melakukan perhubungan beliau telah menghisap payu dara isterinya sehingga susu telah masuk ke dlm perutnya. Oleh kerana itu, beliau telah pergi berjumpa dgn Abu Musa Al-Asha`ari R.A utk bertanyakan hukum tentang ini. Lalu Abu Musa menjawab, “Isteri engkau sudah tidak halal buatmu.”

Selepas itu, lelaki tersebut telah pergi berjumpa dgn Abdullah Ibn Mas’ud R.A utk bertanyakan perkara yang sama dan Ibn Mas’ud mengatakan ia bukanlah menjadi kesalahan. Ibn Mas’ud memberikan hujjah dari hadith yang mana dgn jelas menyatakan bahawa susuan hanyalah terbatas utk 2 tahun pertama kanak-kanak. Lalu Ibn Mas’ud membacakan ayat:


وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ

“Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu…”(Surah Al-Baqarah ayat 233)




هَذَا إِرْشَادٌ مِنْ اللَّه تَعَالَى لِلْوَالِدَاتِ أَنْ يُرْضِعْنَ أَوْلَادهنَّ كَمَال الرَّضَاعَة وَهِيَ سَنَتَانِ فَلَا اِعْتِبَار بِالرَّضَاعَةِ بَعْد ذَلِكَ وَلِهَذَا


Ini adalah perintah Allah Ta’ala kpd para ibu yang menyusukan anak sehingga sempurna tempoh itu yakni 2 tahun. Maka selepas tempoh itu (2 tahun), ia tidak tidak dikira. Mendengar hujjah ini, maka Abu Musa R.A berkata: “Jgnlah engkau bertanya aku lagi sekiranya ulama besar ini berbicara.”

Penjelasan selanjutnya ayat al-baqarah:



قَالَ ” لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَة ” وَذَهَبَ أَكْثَر الْأَئِمَّة إِلَى أَنَّهُ لَا يُحَرِّم مِنْ الرَّضَاعَة إِلَّا مَا كَانَ دُون الْحَوْلَيْنِ فَلَوْ اِرْتَضَعَ الْمَوْلُود وَعُمْره فَوْقهمَا لَمْ يُحَرِّم



Berfirman Allah, “Bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu…”

Oleh yang demikian, penyusuan menyebabkan pengharaman itu (i.e: haram utk dinikahi) berlaku sblm 2 tahun. Sekiranya bayi menyusu selepas 2 tahun, maka pengharaman itu tidak ada.



قَالَ التِّرْمِذِيّ : ” بَاب مَا جَاءَ أَنَّ الرَّضَاعَة لَا تُحَرِّم إِلَّا فِي الصِّغَر دُون الْحَوْلَيْنِ” حَدَّثَنَا قُتَيْبَة حَدَّثَنَا أَبُو عَوَانَة عَنْ هِشَام بْن عُرْوَة عَنْ فَاطِمَة بِنْت الْمُنْذِر عَنْ أُمّ سَلَمَة قَالَتْ : قَالَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ : ” لَا يُحَرِّمُ مِنْ الرَّضَاعِ إِلَّا مَا فَتَقَ الْأَمْعَاءَ فِي الثَّدْيِ وَكَانَ قَبْل الْفِطَامِ ” هَذَا حَدِيث حَسَن صَحِيح وَالْعَمَل عَلَى هَذَا عِنْد أَكْثَر أَهْل الْعِلْم مِنْ أَصْحَاب رَسُول اللَّه – صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – وَغَيْرهمْ أَنَّ الرَّضَاعَة لَا تُحَرِّم إِلَّا مَا كَانَ دُون الْحَوْلَيْنِ وَمَا كَانَ بَعْد الْحَوْلَيْنِ الْكَامِلَيْنِ فَإِنَّهُ لَا يُحَرِّم شَيْئًا.

(تَفَرَّدَ التِّرْمِذِيّ بِرِوَايَةِ هَذَا الْحَدِيث وَرِجَاله عَلَى شَرْط الصَّحِيحَيْنِ)





Berkata Imam At-Tirmidzi di bawah Bab Penyusuan Menyebabkan Pengharaman Dlm tempoh 2 tahun pertama: Diriwayatkan dari Qutaibah diriwayatkan dari Abu Awanah dari Hisham bin `Urwah dari Fathimah Bint Munzir dari Umm Salamah berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Penyusuan akan menyebabkan haram sekiranya ia berlaku menyusu dan sebelum fitam (sblm 2 tahun).” At-Tirmidzi mengatakan, “Hadith ini hasan sahih dan majority para ahli ilmu dari kalangan para sahabat Rasulullah S.A.W mengamalkan bahawa penyusuan menyebabkan pengharaman sblm tamat tempoh 2 tahun dan penyusuan selepas itu tidak akan menyebabkan pengharaman.” (At-Tirmidzi shj meriwayatkan hadith ini dgn jalur rijal yang memenuhi syarat sahihain)


 kesimpulannya: Tidak mengapa bapa bayi berbuat demikian dan tidak menyebabkan berlaku pengharaman 

26 conteng-conteng:

|| NaFiRaa || berkata...

alhamdulillah.. nasib baik x haram..lalalala..opsttt..

terima kasih sebab berkongsi ilmu yang sgt berguna ini..:)siap ngan hadis2 lagi..

SYaMiLa berkata...

tq for sharing... :-)

aiDieNa berkata...

Kalau haram abis lar sumer suami jadi anak susuan.. ahahaha ;)

az rina a.k.a jaijina berkata...

sharing is caring ^_^..sayangnya saya dapat susukan echa sampai 7 bulan aje, hukhuk, sedeynye..

mamaaerish@eb berkata...

tq 4 sharing... kengkdg org nih mmg mdh bagi humum kan tanpa mengkaji nasib lelaki itu x ceraikan isteri dier dulu cam yg eb pernah dgr kesah srg pelakon veteran nih... hu3

mamalieyna berkata...

sharing is caring! ^_^

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

suami sy pon pernah tanye imam masjid..imam tu cakap tak haram...tapi jgnla pulak sampai minum sampai konyang...wakakakka

HALAMANKU berkata...

he he he... katapun Ibu susuan.. takkan somi jadi anak lak he he he..

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Zai ~ kekekeke.... mcm dah takde minuman lain plak kt rumah kan....hahahha..akak gurau je!

~aSFaLiZa~ berkata...

takkan la minum. kalau minum akan sendawa errrrkkkk alhamdulilah. biasa kan kes terminum. lalalalala

Hamizah berkata...

dah lebih umur ye..

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

eihhh
hahahaha

AngahSayang2314 berkata...

dulu kan ada gak kawan angah tanya angah masa tue angah anak dara lagi perkara yg sama la macam di atas lepas tue angah pun cakap tak pasti..
ooo baru angah paham....... thanks ye kak zai kongsi2

Zaidah berkata...

@|| NaFiRaa || sesama nafira....

Zaidah berkata...

@SYaMiLa sesama.... :)

Zaidah berkata...

@aiDieNa haru jugak klu haram..manalah tahukan...terus jadik anak susuan

Zaidah berkata...

@az rina a.k.a jaijina tak ape untuk anak yang akan datang bleh usaha lagi

Zaidah berkata...

@mamaaerish@eb tu maknanyer dia tak tahu tentang hukum....jangan ambik mudah..klu tak tahu tanya kepada ustaz atau orang yang pakar...ciankan eb...

Zaidah berkata...

@mamalieyna sesama

Zaidah berkata...

@rose --{@ ibuRafiq @}-- yer lah rose..mentang2lah tak haram...ambik kesempatanlah plak...hahaha

Zaidah berkata...

@HALAMANKU nanti dah jadik macam keluarga 69 plak....hehehe

Zaidah berkata...

@Miss Mirror a.k.a Sam sebab selalu letak susu kat peti ais..tetiba suami haus dia terminum susu yang kita letak kat dalam mineral botol....lah mcam mana tu...hehehe

Zaidah berkata...

@~aSFaLiZa~ asben terminum ngan tak sengaja....

Zaidah berkata...

@Hamizah dah tahap baligh dah...hehehe

Zaidah berkata...

@Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ tak sengajalah.....hehehe

Zaidah berkata...

@AngahSayang2314 sesama angah....manalah tahu klu ade yang masih dalam kekeliruan bleh dijadikan panduan...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL