Ragam Berpuasa

4.8.11

Pada ibu bila dah mula ajar anak2 berpuasa...memang memacam ragamkan....sama ngan anak2 ibu...pada ibu kakak tak ade masalah walaupun dah petang sibuk nak minum air masa hari pertama...cuma yang ibu garamkan nie adelah nabil....

hari pertama- dah petang sibuk nak carik air...panas...almaklumlah ibu turun carik barang kat kota tinggi so diapun sibuk nak carik air...tak tahan.....dah minum sampai rumah tidur...

hari kedua- lepas sahur dia terus tidur....so bila ibu balik kerja ibu tengok kat dalam sinki ade mug bekas buat air milo....yang ibu tahu selepas sahur ibu dah clearkan semua pinggan mangkuk kat dalam sinki...rupanyer pepagi bangun tu dia melalak nak air n cakap sakit perut....ape lagi ayah buatkanlah air milo....yang cantiknyer ibu siap pesan ngan teacher kat nursery yang nabil berpuasa hari nie....so memang satu hari dia kat tadika n kat taska tak makan n minum....kan dah rugi.....balik bila ibu tanya pose tak...dia kata pose tapi dah minum air milo paginyer....

hari ketiga (semalam) - balik tadika lebih kurang pkul 4.00 petang....adam tengah syok makan meruku dia bleh ambik meruku tu masuk kat dalam mulut n sempat makan skit aje....ibu sergah terus terbantut dia nak habiskan meruku sebatang....bila berbuka pose dialah yang paling sibuk....blum azan lagi dah sibuk baca doa n semalam dah masuk dah separuh nugget dalam mulut....adehhhhh.....

hari nie ibu pesan ngan nabil klu bleh tahan n jangan curik2 makan...Allah nampak...berdosa....

9 conteng-conteng:

Ena berkata...

heheh..

memg lucukan.. tp bila dengar dok cakap dahaga.. tu yg mcm kesian je.. tp terpaksa la buat2 tak kesian sbb nak melatih anak2 kan.. hihi

harap nabil tahan lah arini

Kakzakie berkata...

Kelakarlah nabil nie. Rasanya anak lelaki sedikit payah berbanding anak perempuan kan...

Tapi tak apa kita didik perlahan-lahan. Insya-Allah dia akan faham juga...

|| NaFiRaa || berkata...

hehehehe.. macam2 jugak cabaran nak didik anak berpuasa nih.. saya x kena lagi nih... boleh amik citer nih sebagai panduan sy kelak..

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ berkata...

ank2 mcm tu la kan...hehehehe...D belum merasa lg itu semua..sbb farah baru 1thn lebih...

maszmadi berkata...

alahai anak.....

~Siti Hajar~ berkata...

mcm2 ragam anak2 kan Zai, kdg2 nk marah, kdg2 tu kesian plk kita ni..hehe

cik dah faridah berkata...

hehhe..kelakar..gitula gelagat kiter dl2 kan..pose nasi jerk..air minum...

muiz dah 4 thn bleh dah slow ajar dari awal kan...

Qaseh berkata...

mcm2 gelagatnya...bersabarlahhh

Ummi Eisya&Amani berkata...

hihi..mcm2 ragam..mcm nelah time daku nanti..

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL