LELAKI MULA BOTAK DI USIA 30...

16.3.10

Aku jumpa artikel nie dari Majalah Harmoni keluaran Januari 2010. Aku tertarik ngan tajuknya ‘LELAKI MULA BOTAK DI USIA 30’ so betul ker…klu macam tu dah awal 40an..mesti rambut untuk kaum lelaki dah mulai berkurangan..kan… tapi kekadang tu, bila kita tengok lelaki botak nie ade jugak yang ansome…hehehe..comel pun ade sebab kepala bleh jadik cermin…aku mintak maaf klu ade yang terasa…sorryyyyy..

Ok artikelnyer bunyik macam nie…

KEGUGURAN rambut terjadi secara rawak pada bahagian rambut tertentu atau botak keseluruhan. Kepala kita secara puratanya mempunyai 100,000 helai rambut dan dianggarkan 100 helai rambut gugur sehari. Setiap rambut hanya bertahan selama empat setengah taun dan sepanjang masa itu ia tumbuh setengah inci setahun. Selalunya pada tahun kelima ia mula gugur dan rambut baru tumbuh menggantikan yang baru dalam masa enam bulan. Botak genetic pula disebabkan kegagalan menghasilkan rambut batru dan bukannya disebabkan keguguran rambut. Botak lazimnya bukan disebabkan oleh penyakit tetapi ia berkaitan dengan umur, keturunan dan tahap hormone lelaki, testeron. Botak keturunan atau pattern baldness lebih banyak terjadi di kalangan lelaki berbanding perempuan. Dianggarkan 25 peratus lelaki mula botak ketika berusia 30an dan dua pertiga daripadanya botal atau botak berpaten pada usia 60.


Sumber: Harmoni

Orang2 tua kata, klu ade baby kecik…bila dia menyembur..rambut ibunyer gugur..so skrang nie..bukan lelaki aje yang gugur rambut tapi pompuan pun gugur rambut jugak…especially klu rambut panjang…banyak yang gugur…mcm artikel tu kata klu satu hari 100 helai rambut…memang banyak …lama2 memang tak mustahil bleh jadik botak…

5 conteng-conteng:

=MissRynn= berkata...

btul2x.. rambut ku jua begitu

shafiq08 berkata...

life begins at 40..haha..


http://belogbagus.blogspot.com/

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

owh ye ker..Baru tau..

Patut lah Rambut lily selalu gugur koz Qis suke main sembur2..skrg lily dh potong pendek abis rambut lily baru kurang gugur nyer.. :)

mamalieyna berkata...

tu la kita suka rambut sependek mungkin sbb rmbut suka gugur!

Zaidah berkata...

rambut zai pun panjang...jawabnyer memang kena potong barulah kurang gugur...mcm mana yerk kita nak kurangkan rambut gugur....

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL