Berapa Harga Ilmu Cikgu...

13.5.10

Kelas Pendidikan Seni

cikgu: zaidah....mana manila card....tak bawak ker?
aku: (dengan perlahan aku menjawab) saya lupa n tak sempat nak beli cikgu?...(takut)
cikgu: keluar!!!...buat jalan itik 3kali pusingan...
aku: baik cikgu....(sedih)
*aku bukan tak nak bawak manila card...tapi aku tak sampai hati nak mintak duit ngan abah aku untuk bli card tu...walaupun pada ketika itu harganyer RM0.30 tapi pd aku mcm RM3.00...lagipun abah aku blum gaji lagi...n kami memang susah waktu tu....maklumlah peneroka felda...aku sanggup kena denda..


Kelas BI
cikgu: kenapa tak buat kerja rumah???..malaslah nie...
aku: tak sempat cikgu...jaga adik...
cikgu: berapa ramai adik awak...sampai tak sempat buat homework....
aku:..(diam)
cikgu: mana buku teks...keluarkan...
aku: tertinggal kat rumah cikgu...
cikgu: awak nak suruh mak n bapak awak baca ker kat rumah tu...pemalaslah awak nie...sekarang nie awak bangun..berdiri atas kerusi....

Lepas perhimpunan...
cikgu: mana nametag awak???
aku: dah patah cikgu...n yang baru order blum dapat???
cikgu: banyak alasannnn...tadah tangan....zapppppppp.......(cikgu rotan tangan aku...merah...sakit...perit...)
*jahat punya cikgu...klu besar nanti aku jadik cikgu...aku rotan anak ko plak...tunggu ajelah....

antara adegan yang aku masih ingat lagilah...bila kena rotan aje...mesti rasa dendam n nak balas balik kat cikgu...gerammmm...bila ade cikgu ansome datang...memasing2 nak mengurat cikgu...hahaha....klu ingatkan balik kelakar...dan cara cikgu itulah yang menjadikan aku n kekawan jadik insan yang berguna...terima kasih cikgu....

tanggungjawab seorang guru kian bertambah n bebanan semakin berat...tak macam cikgu2 dulu..tengahari bleh balik...aku tengok jiran aku kat sbelah rumah..aku blum gie keja dia dah gie skolah...kekadang pkul 4.00pm baru balik...memacam cikgu kena buat..


walauapapun...ilmu yang cikgu2 aku curahkan tak terbayar ngan wang ringgit...keikhlasan cikgu mengajar menjadikkan kami berjaya...jasamu tetap dikenang...aku nak ucapkan SELAMAT HARI GURU kepada semua guru di Malaysia n seantero dunia...cikgu tak speseifik kat skolah aje tau...setiap insan yang mencurahkan ilmu n pengetahuan pun merupakan cikgu atau guru...akhir kata

SELAMAT HARI GURU...16 MEI 2010....MUAHHHHH

8 conteng-conteng:

HEMY berkata...

aku penah lalui sume tu..mungkin bebeza..tp generasi kita mesti tiap sorg ada pengalaman ni

kinsyakrn berkata...

hari guru, hari lahir ku jua...ngape aku xjd guru yek? boleh sambut 2 dlm 1.

gooseberries berkata...

kena marah ngan cikgu mmg sakit hati. lagi2 kena denda yg memalukan. tp skang bila ingat balik. byk sbb dan cikgu tu la yg wat kita berjaya smpai sekrang..hurmm. =)

Hidayah Shafiruz berkata...

Ble bace post akak ni, teringat sy mase skolah dulu nakal jugak. Sy ske usik cikgu2...letak mende pelik2 dlm laci cikgu..heeee..ble igt skrg rase nyesal plak nakal dulu..

mamalieyna berkata...

huhu..terkenang kisah lama ye..sedih pulak kisah no1 tu..

*selamat hari guru..eh 16hb nanti eh!

maszmadi berkata...

bab cikgu ensem tu masz stuju, dolu2 ms skolah siap tertggu2 lg sp cikgu praktikal yg akan ngajo kelas kita.. kalu cikgu ensem, blajo pon smangat..haha

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Bestkan imbas kembali zaman sekolah..byk kenangan.. :)

Cita2 Lily dulu nk jd Cikgu..tp akhirnyer jd suri rumah jer.. :)

shila ariff berkata...

jasa guru sesungguhnya amat besar...ilmu yg dicurahkan kpd kita amat le berharga...hingga kita menjadi insan yg berguna..moga jasa dan bakti guru2 kita diberkati olehNya..amin...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL