Kenapalah Anugerah Dan Pujian Setelah Mati....

29.6.10

Kenapa bila setelah mati baru kita nak menghargai, baru nak memberi anugerah...sedangkan hidupnyer penuh dengan kesusahan....senario sekarang...agaknyer bila kita mati barulah jasa kita dikenang...di anugerahkan dato' atau tan sri atau baru kita nak menilai jasa dan memuji umpama bintang dan bulan...dan setelah mati barulah kita rasa kehilangan permata yang cukup berharga....

kenapalah kita tak pandang semasa hayatnyer masih ade...dengan memberi segala pingat n anugerah jasa bakti insan berkenaan...sedangkan insan berkenaan terlalu setia dan sering menghambakan diri untuk kepentingan orang lain...kenapalah kita tak nampak itu semua semasa hayatnyer.....

kalau insan berkenaan dah mati baru nak dikenang...nak menilai kebaikan insan tersebut...dah terlambat...berilah pujian dan darjat kebesaran tu kepada warisnyer....jangan sewaktu jenazah masih ada kita memuji kebaikan...tetapi bila jenazah dah dimakan ulat...anak2 atau waris menuntut hak...habuk pun tarak....

kesimpulannyer...selagi hidup..insan yang berhak mendapat gelaran atau penghargaan ataupun anugerah kita berikan...kalau dah mati dah tak ada maknanyer dan gunanyer kepada jenazah...beringatlah...

p/s amboi pepagi aku dah emo...huhuhuhu...

6 conteng-conteng:

Hamizah berkata...

dah adat dunia begitu..dah mati baru igt yg baik2

Mamamya berkata...

setuju sgt dgn pendapat zai....gitu lah kan lumrah manusia....x tau la sampai bila akan b'ubah...

Mama Hanim berkata...

btul3.. masa ada bt2 lupa, tp bila dh x de, mula lah teringat itu ini kan..

JOM KFC

Zaidah berkata...

hamizah:itulah lumrah namanyer

mamamya:manusia memang bersifat macam tu...yang dah mati barulah nak diberikan anugerah..dah tak ade faedahnyer...

mamahanim: zai setuju tu...

LiLy @ MumMyQiStInA berkata...

Mmg slalu cam tu..
Masa di hidup x nk di ingat..
Klu dh x der baru lah nk dikenang2..

Zaidah berkata...

lily: memanglah lily...diorang nie masa hidup dibiarkan aje orang tu...tapi bila dah mati...barulah nak kata baguslah ..apelah....ade ker patut tu..

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL