Soal Jawab Payudara

15.7.10

Kenapa payudara terasa sakit atau lebih sensitif apabila period semakin dekat?

Walaupun ia menyebabkan kamu tak selesa, kamu tak perlu risau mengenainya. Kamu akan rasa yang payudara kamu agak keras dan penuh sebelum period. Ketika inilah, sentuhan yang lembut pun akan membuatkan kamu mengaduh kesakitan. Kesakitan ini disebabkan tisu payu dara bengkak kerana tahap kandungan estrogen yang tinggi dalam tubuh. Tuamkan dengan tuala suam dan biarkan ia di situ sehinggalah sakit berkurangan. Kurangkan meminum air kerana pada masa ini tubuh kamu menyimpan air apabila tahap estrogen tinggi. Lebihan air akan membuatkan payudara kamu terasa penuh. Kalau terlalu sakit, kamu mungkin boleh mengambil pil tahan sakit. Gerakkan tangan kamu dan lakukan senaman tekan tubi untuk mengekalkan aliran darah yang lancar di kawasan tersebut.

Bolehkah saya besarkan payudara?

Berdiri di depan cermin dan kamu mungkin akan nampak yang kedua-dua payudara kamu tak sama. Satu payudara mungkin akan lebih besar dari yang satu lagi. Puting kamu juga mungkin berbeza. Jangan risau, sebab ini adalah normal. Ingat perbezaan ini dan periksa payudara kamu dari masa ke semasa. Perhatikan sebarang perubahan.

Memang tak ada payudara yang bersaiz atau berbentuk sempurna. Selepas baligh, saiz payudara kamu mungkin berubah bergantung kepada berat badan yang berkurangan atau bertambah. Semasa kehamilan, payudara kamu akan mula menghasilkan susu dan akan menjadi besar. Senaman akan memperbaiki rupa payudara kamu dengan meningkatkan saiz otot yang terletak di bawahnya. Sesetengah wanita mungkin melakukan pembedahan untuk membuatkan payudara mereka lebih besar. Semakin kamu dewasa, kamu mungkin berpendapat yang payudara besar membuatkan kamu lebih cantik atau rasa puas. Ini mungkin betul tetapi berperawakan menarik sebenarnya jauh lebih hebat apabila kamu dan orang sekeliling kamu menerima tubuh kamu seadanya.

Adakah pemakaian coli akan menyebabkan kanser payudara?

Ia tidaklah terbukti benar. Kanser payudara disebabkan gabungan gen tertentu dan juga faktor lain seperti merokok dan berat badan berlebihan. Wanita yang mempunyai ibu, kakak atau ibu saudara yang mempunyai sejarah kanser payu dara, perlu berjumpa dengan doktor untuk pemeriksaan awal. Jadi, tak apa memakai coli kerana ia menyokong payu dara kamu dan memberikan postur yang baik.

6 conteng-conteng:

matahati-aishahazhar berkata...

baguslah info ni.. dah baca baru faham perkara yang sebenar

AngahSayang2314 berkata...

wah best la.. zaidah angah dapat ifo bernas nie thanks ye....

Zaidah berkata...

rATu kEBaYA: info yang baik perlulah dikongsikan bersama :P

Zaidah berkata...

AngahSayang2314: sesama :P

Fieza79 berkata...

syok la baca info gini...tima kasih..!

Zaidah berkata...

Fieza79 : sesama fieza :P

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL