KALAU AKU JAHAT...MEMANG AKU DAH AMBIK DAH....

2.9.10

klulah aku nie jahat memang aku dah ambik dah....klu aku tak jujur...memang senang2 aje aku kebas...tapi aku bukannyer orang yang mcam tu...lagipun dalam bulan yang mulia nie takkan nak menipu plakkan...nanyer aku kena bantai kat dalam kubur....

pagi tadik aku gie isik minyak keta....aku ngan suka hatinyer gieler kat kaunter bayaran....

" adik..kaunter 9...RM50 " sambil menyerahkan duit not RM50 sekeping n kad bonus link...
" kak..tunggu kejap yer..."
aku pun macam blur2 pun tunggulah...tapi apasal plak adik nie suruh aku tunggu...print ajelah resit n aku bleh isik minyak...

rupanyer adik tu menunggu rakan setugasnyer mengambil duit tukar....patutlah lama....dekat 5 minit aku tunggu...membazir waktu aku ajelah....tetiba adik tu memulangkan kad bonuslink aku bersama not RM10 sebanyak 5 keping....ehhhh salah dah nie...

akupun bagitau " adik...duit akak bagi tadik 50 ringgit...akak nak isik minyak RM50 kat kaunter 9..."
" kak...habis tu bukan duit akak tadik RM100 ringgit ker....?"
" bukan dik...tapi klu adik bagi duit raya tak apelah bleh jugak....hehehe"
" mintak maafkan...saya tak perasan tadik..."
" tak apelah dik..."

moral of the story adalah...walaupun sepuluh sen pun klu bukan hak kita...jangan di ambil....tapi ade jugak yang kata tu kan rezeki...rezeki terpijak...klu bukan hak kita tetap bukan hak kita...jangan jadik bara api neraka....

14 conteng-conteng:

Nur Hawa Mohd Zin berkata...

betul kak...walaupun duit tu kat tengah-tengah jalan...mungkin orang miskin terjumpa dia blh amik..kalu macam kite ni tak perlu lah kan kak...bagus tindakan akak tu

|| NaFiRaa || berkata...

betol tuh!!! 10 sen amik hak orang.. berganda2 tuhan tarik balik rezeki kita.. x berbaloi kan!!

rATu kEBaYA berkata...

betul tu zai.. dulu akak ada beli barang kat kedai runcit harga barang dlam rm6 je tapi akak bagi kat tokey tu rm 5 dan rm 1.. masa dia kira tu akak perasan yang akak terlebih bagi rm 1 sampai 3 keping.. tapi tokey tu buat tak tau je.. akak klu bagi duit kat kedai akak mmg tunggu tokey tu kira dan kata cukup baru akak beredar.. dari situ akak cakap kat diri sendiri yg tokey tu tak jujur..

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

a'a..dah terang2 kita tahu bkn hak kita
if sy la kan..tiba2 sy jd jahat ke nak amek duit tu kan..mesti sehari tu duk pikir je..jahat nye amek hak org..ehehehe..setakat ni if duit sy jumpa..rm50 la paling byk..sy buh kat surau..uhuhuh

Ain berkata...

teringat masa ain budak2 dulu, kalau jumpa duit kat tengah jalan, ain ambik pastu letak kat tabung surau atau masjid.....

zue @ annaleeya berkata...

betul tuh zai... klu bkn hak kita, takyahla amek kan??? tak berkat duit tu...

Zaidah berkata...

Nur Hawa Mohd Zin : betul tu awe...kesihan kepada orang yang memerlukannya...

Zaidah berkata...

|| NaFiRaa || : klu kita dermakan 10sen pun asal ikhlas..pahalanyer berganda...

Zaidah berkata...

rATu kEBaYA : kita kena jujur walaupun dalam berniaga...barulah berkat...

Zaidah berkata...

rose --{@ ibuRafiq @}-- : bagus tu...amalan yang mulia....takut kita termakan duit anak yatim atau duit haram....

Zaidah berkata...

Ain : bagus ain..lagipun kita telah didik supaya tidak ambik hak orang berdosa...

Zaidah berkata...

zue @ annaleeya: betul tu zue..klu banyak duit sekalipun tapi tak berkat tak ada gunanyer jugak...

jiHAN berkata...

teringat beli sate kat bazar ramadan, adik jual tu blur2..taktau nak kira, patu ktorg nak 10 cucuk, dia bole masuk sume sate dia dalam plastic..huhuhu kompius..lapar sgt tu agaknya

Zaidah berkata...

jiHAN : yer kot...cian diakan...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL