Air Liur Yang Berbau

3.11.10

rindunyer ngan blog kesayangan aku nie....dah berapa hari tak berjenguk ...ingatkan weekend nak jejalan n update bloge maklum ajelahkan...klu dah sabtu ahad nak on laptop pun malas...mohon maaf yer kekawan klu tak menjengah rumah korang....hehehe

Memang dugaan....nak buat macam manakan...aku kena menerimanyer dengan redha.....


30 Oktober 2010 - aku dapati badan adam dedar2...mungkin nak demam pasal gigi mula nak tumbuh....so aku dapati air liurnyer meleleh ngan banyak...menyebabkan baju yang dipakai terpaksa ditukar beberapa kali kerana basah....adam mula tak selesa dan mula merengek....tengahari aku gie gelang patah jumpa ngan adik aku...adam masih lagi dedar2....tapi dia masih nak bermain lagi...

malam aku dapati adam dah mula demam....malam tu dia tak menidurkan aku kerana dia asyik merengek sepanjang malam...mungkin menahan sakit.....

adam masih mahu makan walaupun skit.....

31 Oktober 2010 - aku perasan bantal semua berbau kurang menyenangkan....aku dapati rupanyer datang daripada air liur adam yang meleleh keluar telah berbau....badan adam dah kurang skit panas setelah aku basahkan badan n kepalanyer sebelah malam.....nie memang tak bleh jadik nie...so aku decide bawak adam gie klinik...lagipun aku dapati bibir adam dah mula merah n ade ulser di samping gusinyer dah mula membengkak....

aku bawak gie klinik....doktor kata ade jangkitan kat tekak adam sebab tu air liurnyer berbau busuk....selain itu menyebabkan adam demam...so doktor bagi ubat titis mulut, antibiotik n ubat demam....

adam dah mula tak nak makan...aku bagi roti...roti tu dipegang aje tanpa dijamah....sian aku tengok adam...merengek aje.... 

1 November 2010 - aku terpaksa el kerana keadaan adam yang masih lagi on off demam n air liur yang still lagi berbau busuk.....aku teruskan lagi ngan ubat yagn diberikan...tapi adam masih lagi merengek...pantang silap skit nak marah n mengamuk aje.....tidur pun tak lena.....

bila aku suakan makanan dia berpaling ke arah lain....langsung tak mahu makan..hanya bergantung ngan air susu aku n air aje....dipujukpun tak nak makan...aku buatkan bubur pun dia tak nak....even kita yang dewasa nie klu sakit tekak pun tak bleh nak telan makanan apatah lagi baby....yang dia tahu merengek n menangis.....

ulser dalam mulut semakin banyak....

2 November 2010 (hari nie) - sekali lagi aku el aku tak kisah klu cuti aku habis sekalipun n kena tolak gajipun aku sanggup daripada aku lihat adam demam dengan mulut ditumbuh ulser yang baru....aku dapat bayangkan betapa pedihnyer mulut adam....aku decide bawak adam gie Pusat Kesihatan....so pepagi aku dah gie klinik...alamak ramainyer orang....pepagi pegi pun dah dapat no. jauh...tak apelah tunggu ajelah....habis proses pendaftaran tunggu masuk bilik untuk check oleh medical assistant ....MA mintak aku bawak adam gie ambik darah dia takut ada inspection ....so bawaklah ambik darah...nasib baiklah adam tak nangis kuat n meronta...dia nangis kejap aje waktu jarum tu menembusi urat dia pastu dia ok.....

lepas ambik darah ..hantar gie makmal...tunggu result.... dah dapat result hantar balik pada MA....pastu dia suruh rujuk ngan doktor plak...aduh setengahari aku kat klinik...jumpa doktor ...doktor kata darah adam ok..tak ade masalah...so teruskan ubat yang klinik swasta bagi n dia cuma beri ubat demam aje...dia bagitau jangan takut sebab nie bukan sakit kaki, tangan n mulut...memang ambik masa nak sembuh....sabar .....

nurse pesan supaya aku basuh breast aku setiap kali nak susukan adam..takut ada jangkitan jugak daripada puting breast ..

aku tengok air liur tu masih meleleh lagi tapi kuranglah skit daripada semalam cuma masih lagi berbau sebab tekak n mulut dia yang luka n ulser....

adam tengah tidur....tengok macam nyenyak...ibu berdoa agar adam cepat sembuh yer...amin.....

p/s esok adik aku akan menduduki peperiksaan MEDSI dan Temu Duga untuk pengajian di UPSI...along doakan semoga adik berjaya ngan cemerlang..

11 conteng-conteng:

Wife Mr.Em~Ibu Mr.Aqil berkata...

Semoga adam cepat sembuh ye kak zai..

az rina a.k.a jaijina berkata...

KECIAN ADAM, DEMAM YE..CEPAT² SEMBUH YE ADAM..

Sricahaya berkata...

alaa sianya adam..mesti nak nenen pun tak selesa..semoga adam cepat sembuh ye sayang....

klau anak demam or tak sihat, mmg kita dah tak hiraukan dah pasal keje..

MissNafa berkata...

semoga adam cepat sembuh. siannye budak kecik bila kene sakit tekak ;(

Zaidah berkata...

@Wife Mr.Em~Ibu Mr.Aqil terima kasih ina

Zaidah berkata...

@az rina a.k.a jaijina terima kasih rina..

Zaidah berkata...

@Sricahaya betul tu...nak nenen asyik merengek aje...agaknyer tak puas kot

Zaidah berkata...

@MissNafa betul...biar kita yang sakit daripada diorang sakit

Hamizah berkata...

moga dia cepat sembuh..

LyNn HaMzAh berkata...

moga adam cepat sembuh...memang risau kalau anak tak sihat kan...

|| NaFiRaa || berkata...

moga adam cepat sembuh~

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL