Kawan Karib Budak 5 Tahun

11.11.10

Katak 1.3kg 'teman baik' budak 5 tahun

PASIR MAS: Berbanding kanak-kanak seusianya yang lebih gemar memelihara burung atau kucing sebagai haiwan peliharaan, Mohd Muqri Ramli, 5, pula mempunyai minat pelik apabila menjadikan katak seberat 1.3 kilogram (kg) sebagai ‘temannya’.


Menurutnya, meskipun ramai geli melihat apatah lagi memegang katak tetapi dia tidak sedikit pun berasa sedemikian kerana menganggap amfibia jinak itu sebagai comel dan tidak berbahaya.
Harian Metro yang berkunjung ke rumahnya di Kampung Chica Tinggi itu mendapati ramai penduduk datang melihat katak terbabit berikutan saiznya agak besar berbanding katak biasa ditemui.

Mukhriz berkata, katak belaannya itu sentiasa menjadi perhatian ramai termasuk rakan-rakannya yang singgah daripada sekolah tetapi kebanyakan daripada mereka takut memegangnya.



“Saya tidak berasa geli memegangnya kerana sudah biasa malah menganggapnya sebagai teman baik dan memanggilnya dengan gelaran ‘Chica’.


“Walaupun orang ramai geli tetapi bagi saya katak ini istimewa kerana tidak mengganggu orang lain yang datang membeli di kedai runcit emak saya,” katanya.

Sementara itu, bapa Muqri, Ramli Jaafar, 53, berkata dia pada awalnya menemui katak itu berdekatan sekolah dan membawanya pulang untuk ditunjukkan kepada anaknya.

Katanya, kerana tidak mahu membuangnya, dia memberinya kepada Mohd Muqri untuk dijadikan peliharaan kerana menganggapnya sebagai istimewa berdasarkan saiznya yang luar biasa.

“Memang ada rakan daripada bangsa Cina dan Siam yang mahu membelinya tetapi ditolak kerana anak saya tidak membenarkannya.

“Sehingga kini, katak terbabit dijaga olehnya kerana menganggapnya sebagai teman istimewa malah turut disayanginya,” katanya mengenai katak sepanjang hampir 0.4 meter itu.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perhilitan Kelantan, Pazil Abdul Patah, berkata katak ditemui di Pasir Mas itu jenis katak biasa iaitu daripada spesis Limnonectus yang boleh mencapai tumbesaran antara 10 hingga 15 sentimeter.

12 conteng-conteng:

LYaFRINA berkata...

Ntah2.. putera/puteri katak tu...

tp berani btl budak ni main dgn katak yer.. kalo lya takut, org kata air kencing dia bahaya & katak jugak kuar kan tanduk.. ye x??

mamaaerish@eb berkata...

cam adik eb si El la plk... eiii geli la....

az rina a.k.a jaijina berkata...

iyek, geli lah..tgok gamba pon dah geleman nikan nak pegang, finsan..

camnelah budak ni boleh bele pulak..

Sricahaya berkata...

eeee...geli laa..besar lak tu..iyerrr...

Ain berkata...

alahaiii, gelinya tengok....

huhuhu.....

AngahSayang2314 berkata...

eee kalau angah tak nak pegang geli sebab licin eee..

hehehee

Zaidah berkata...

@LYaFRINAkena gigit katak pun bahaya tau...

Zaidah berkata...

@mamaaerish@ebadik eb pun suka ngan katak jugak ker

Zaidah berkata...

@az rina a.k.a jaijinasamalah ngan zai...geli

Zaidah berkata...

@Sricahayaheeeeeee

Zaidah berkata...

@Ain berani dia main ngan katakkan

Zaidah berkata...

@AngahSayang2314 licin n sejuk...heeeeeee

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL