Rentung Bersujud....

8.11.10

Rentung bersujud

BATU PAHAT: “Tolong mak, tolong Nini mak,” itulah jeritan akhir ibu tunggal, Lenny Mariyana Daud, 29, sebelum ditemui rentung dalam kedudukan bersujud sambil memeluk anak tunggalnya, Nur Sabihah Qasreena Mohd Nizam, 3, yang turut maut dalam kebakaran di Kampung Seri Paya Darat, Ayer Hitam di sini, awal pagi semalam


Dalam kejadian jam 1.30 pagi itu, Lenny dipercayai hanya sempat menjerit meminta bantuan buat beberapa saat disertai tangisan kuat Sabihah ketika cuba menyelamatkan diri dari biliknya. 


Lenny yang bakal mendirikan rumah tangga buat kali kedua hujung tahun ini dipercayai gagal melarikan diri dengan anaknya melalui pintu dan tingkap bilik akibat asap tebal selain api marak.

Melihat api marak selain kesukaran menyelamatkan diri, Lenny dipercayai hanya mampu membongkok seperti bersujud sambil memeluk anaknya sebelum dua beranak itu ditemui rentung di sudut tepi katil oleh anggota Bomba dan Penyelamat, kira-kira jam 4 pagi.


Kakaknya, Ratna Dewi, 35, berkata Lenny pulang ke rumah selepas membawa ibu mereka, Saringatin Jalal, 65, berurut di kampung bersebelahan pada kira-kira jam 12 tengah malam.

“Selepas itu, Lenny membasuh baju dan bersolat sebelum tidur di biliknya pada jam 1 pagi. Kira-kira setengah jam kemudian, ketika berehat di ruang tamu, saya terdengar bunyi hentakan kaki ke lantai.

“Pada mulanya, saya ingatkan dia mengigau dan tidak mengendahkan bunyi berkenaan, namun ia semakin kuat diikuti jeritan Nini meminta tolong serta tangisan anaknya.

“Saya dan ibu bergegas ke bilik dan membuka pintu, namun api marak menyebabkan kami gagal membawa mereka keluar,” katanya di lokasi kejadian, semalam.

Ratna berkata, tidak lama kemudian jeritan meminta tolong dan tangisan anak saudaranya itu tidak lagi kedengaran dan dia terus menjerit meminta enam lagi ahli keluarga yang lain menyelamatkan diri apabila melihat api semakin merebak.

Ratna berkata, abangnya cuba memadamkan api dengan menyimbah air di tingkap bagi membolehkan Lenny terjun menyelamatkan diri, namun api terlalu marak.

Sementara itu, adik bongsu mangsa, Seri Rusidah, 25, berkata, dia hanya sedar berkaitan kejadian apabila terdengar jeritan ibunya mengatakan rumah terbakar.

“Ketika itu saya dan suami, Asaari Mohd Muji, 26, nyenyak tidur sebelum pintu bilik di ketuk ahli keluarga yang meminta kami melarikan diri kerana rumah dijilat api.

“Saya bersama suami terus keluar untuk mendapatkan bantuan, malangnya apabila kembali, rumah sudah hangus manakala kakak serta anaknya gagal diselamatkan.

“Sayu hati kami melihat dua beranak berkenaan rentung dengan arwah kakak dalam keadaan bersujud memeluk arwah Sabihah,” katanya.

19 conteng-conteng:

Salina@IbuAqil berkata...

Takziah buat keluarga mangsa.. Al-Fatihah!!

Nieyla Nadia berkata...

Takziah buat keluarga mangsa..Al-Fatihah!

Sricahaya berkata...

Ya Allah kesianya..moga roh mereka ditempatkan dikalangan org2 beriman..

Al-Fatihah..

mamaarifakeemaisy berkata...

Ya Allah..sedihnya! Al-fatihah buat semua arwah..

matahati-aishahazhar berkata...

sedihnya.. alfatihah buat arwah..

Hamizah berkata...

trgisnya kematian mereka..
al-Fatihah..

Azfa berkata...

Al-Fatihah buat arwah..

r|nA @ ja|j|na berkata...

takziah buat arwah..kesian betullah..malang tak berbau kan..

Zaidah berkata...

@Wife Mr.Em~Ibu Mr.Aqilamin

Zaidah berkata...

@~Miss Sukasih~amin

Zaidah berkata...

@Sricahayainsya Allah

Zaidah berkata...

@mamalieyna semoga di tempatkan bersama orang beriman

Zaidah berkata...

@rATu kEBaYA amin

Zaidah berkata...

@Hamizah dah ajalkan...

Zaidah berkata...

@Azfaamin

Zaidah berkata...

@az rina a.k.a jaijina yerlah ina...tak sangkakan....dah ajal

|| NaFiRaa || berkata...

takziah dan al-fatihah...

sedih sgt baca pasal berita ni kat paper tadi..:(

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

sedih betul, aku pulak yg nangis

Lelord berkata...

uwaaa sedihnya...al-fatihah tuk arwah

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL