Membiak dan Pembiakan

8.3.11

Apakah beza antara membiak dan pembiakan.....hehehe....dah lama tinggalkan alam persekolahan macam keliru pulak nak terangkan......

Sebenarnyer malam tadik waktu nak keluar makan nabilah bleh plak cakap

"ibu...kakak tak pernah nampakpun ibu MEMBIAK..?"

"MEMBIAK...." akupun pening skit....setahu aku membiak nie untuk haiwan n tumbuhan aje....

"ibu bukan MEMBIAK lah kakak....ibu beranak..." aku jawab...

"bukan ibu MEMBIAK ker....?" tanya nabilah lagi...

"MEMBIAK untuk binatang dan tumbuhan...tengok pokok tu...MEMBIAK ngan ada anak2 dia...." siap aku tunjuk pokok kat tepi jalan lagi.....

asben aku gelak ajelah....

aku terangkan lagi kat nabilah...."klu manusia nie biasanyer gunakan perkataan PEMBIAKAN..."

"tapi cikgu sains cakap MEMBIAK lah ibu..." nabilah masih tak puas hati lagi....

"nanti balik kakak tengok bukulah....yer...." kan klu aku terangkan lagi...lagilah tak faham dia....

p/s betul ker cikgu sains apa yang aku terangkan tu...klu tak btul tolong komen yer cikgu2 sains sekalian....

23 conteng-conteng:

dinor's family berkata...

mungkin maksud nabila manusia dlm kategori mmbiak kot. anak2 sekarang ni klu xfaham trus tya je kn, tp apa yg cikgu ckp suma btul bg mereka klu ibu yg ckp bleh plak dia petikaikn.......

✿ etiey erywan ✿ berkata...

hehhehe... gelak saya baca entry ni. budak2 kan... membiak bagi dia juga digunakan untuk manusia.

Hamizah berkata...

hahaha..ibu dah membiak pon sbb tu ada nabilah..

Miss Mirror a.k.a Sam berkata...

Takpe... Zai tak perlu susah ati utk terangkan maksud2 tu semua... sbb UPSR pun, Sains dlm B.Inggeris kan?

LyNn HaMzAh berkata...

hehehehe...kena terangkan sampai dia faham tu zai...kalau tak nanti sampai bila2 dia ingat manusia nie membiak...

AngahSayang2314 berkata...

hehehe kak zai kena terangkan dia sampai dia paham..apa tue membiak..jika dia tak paham akak ken gak terang sampai betul2 dia paham kalau tak susah nanti dia sebut akak membiak tue yg dapat nabilah

r|nA @ ja|j|na berkata...

ekeke..anak² zaman skang kan, kadang² tnye soklan yg advance..kite nak jawab pon kompius kan..

Normaliza berkata...

berpeluh gak nak jawab soklan budak2 skang kan..hehe

AshAnas berkata...

hehe... die keliru kot... mungkin cikgu die cakap semua yg hidup membiak... betul la membiak tp utk manusia kite tak guna pkataan tu, hehe...

adik saya lbh percaya apa yg cikgu ckp, mak sy ckp die tak percaya, haha...

|| NaFiRaa || berkata...

hahaha.. pening jugak nak menjawab soklan anak2 ni kan~ tapi yg penting mamanye kena yakin dengan jawapan yg diberikan..kekeke

CiK Jue aka ibu FarisYah berkata...

memang pening..ni kena betul2 yakin nie baru boleh jawab

Zaidah berkata...

@dinor's familymungkin jugak...

Zaidah berkata...

@✿ etiey erywan ✿mungkin nabilah maksudkan manusia jugak mempunyai anak...

Zaidah berkata...

@Hamizahbetul tu..ade jugak cakap ngan dia macam tu..

Zaidah berkata...

@Miss Mirror a.k.a Sambetul tu MM...tak yah risau2..nanti dia akan fahamkan..

Zaidah berkata...

@LyNn HaMzAhkekadang fikir kelakar pun ade...

Zaidah berkata...

@AngahSayang2314hahaha....pasni nak kena terangkan ngan sejelas2nyer...takut dia cakap untuk manusia plak..

Zaidah berkata...

@r|nA @ ja|j|nabetul tu rina...tak sangka2 dia bleh beri soalan yang macam tu..

Zaidah berkata...

@Normalizaehmmmm tahu tak ape....kan klu diterangkan takut makin tak faham

Zaidah berkata...

@AshAnasha'ah kekadang diorang nie lebih percaya yang teacher dia cakap...

Zaidah berkata...

@|| NaFiRaa ||itu sudah semestinyer maggi

Zaidah berkata...

@CiK Jue aka ibu FarisYahkena rujuk buku baru bleh terangkan kat dia...

♥ Che NamNam ♥ berkata...

haku nak komen tapi akak suh cikgu-cikgu sains jerk yang komen...so tak jadiklah nak komen..hahaha..

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL