Nasik Lemak Sambal, Telur Mata Kerbau..Teh Tarik Kawwwww

19.5.10

Pepagi aku dah melantak nasik lemak n telur mata kerbau....minum air teh tarik...alamak macam mana nie...kata nak kurus...mcam manalah aku nak kurus nie...hangat2 tahik ayam ajelah...nasib baik tak tahik itik...

apa yang aku makan tadik memang dah melampau...nanti lunch makan lagi...walahhhh...satu hari berapa kalilah aku makan...aku dah terlebih banyak ambik kalori pagi nie..tolong nak buat macam mana nie...bila dah gebu bising plak...baju tak muatlah dan mengecutlah...heeeeeee...



gambar oleh en. google


nasik lemak sepinggan- 400 kal
telur goreng - 110 kal
teh tarik kaw - 284 kal
jumlah = 794 kal

klu aku punya jumlah kalori adelah 1600 kal...so baki yang tinggal adelah 906 kal .... tengahari agaknyer aku dah bleh habis 1000 kal... mcm nie...aku dah over limit dah......huhuhuhu...

aku risik-risik jugak jumlah kalori yang perlu diambil oleh orang macam aku...

Mengambil Terlalu Banyak Kalori

"Apa salahnya?"
Anda akan menjadi gemuk dengan memakan makanan yang banyak kalori melebihi dari apa yang diperlukan oleh badan anda. Orang yang gemuk biasanya tidak sihat dan mudah terdedah kepada penyakit seperti diabetes, tekanan darah tinggi dan penyakit jantung.

Apakah dia kalori?

Kalori ialah unit ukuran untuk tenaga. Setiap orang memerlukan tenaga untuk hidup. Kita mendapat tenaga daripada lemak, protein dan karbohidrat.

Cadangan pengambilan kalori setiap hari



Dewasa                             Umur (Tahun)                           Tenaga (Kalori)

Lelaki
Aktif                                    20 - 39                                      2,530
Sederhana                            40 - 49                                      2,400
Berat Badan                          50 - 60                                      2,280
55 kg                                    > 60                                         2,020

Perempuan
Aktif                                   0 - 39                                        2,000
Sederhana                          40 - 49                                       1,900
Berat Badan                        50 - 60                                       1,800
50 kg                                  > 60                                          1,600

11 conteng-conteng:

Nuraisyyah berkata...

husyooo kak zai..lapa la plak tbe2 perot ni..pdahal aisya dh mam dh td..hikhik..;p

p/s --> thanx singgah blog aisya td..:) salam ukhwah kak zai..:D

thaqif amsyar berkata...

sedapnya tgk gmbr2 makanan tu...huhuhuhuhu :( nak jugak !!

Kak Mieyn berkata...

meriah sekali makanan itu...bestnyeeee

Lelord berkata...

uwaaaaa nasik lemak smbal sotong...
org mkn roti jek

rose --{@ ibuRafiq @}-- berkata...

hua hua hua hua..bila masuk bab2 kalori nih..mmg seriau tgk
tapi bila bab ngap ngap..mmg tak kisah dah..balun!

Zaidah berkata...

aisyyah: klu dah tengok makanan...walau dah makan rasa lapar balik...tulah nafsu namanyer...tapi klu dah nampak sedap...balon aje...hahaha

thaqif amsyar:bleh...layan gambar...cium bau...

kak mieyn:sesekali tak ape...tapi klu setiap hari..bleh gedabak ...hehehe

lelord: jom kita makan nasik lemak..makan roti kejap kenyang nanti lapar balik...pasni mesti zai layan ngantuk nyer...

Zaidah berkata...

rose: tu yang malas nak kira tu...klu kira mesti lebih daripada sepatutnyer...klu bab makan memang takkan tolak punya...sedaplah katakan...

gooseberries berkata...

cedapnye nasi lemak.. x kisah sgt sal kalori..jnji sedap =)

@e_da berkata...

menyelerakan.. tp mmg betul kalaukita pandai kira kalori bdn kita pun sihat..

Zaidah berkata...

gooseberries: betullah tu...kita layan...yum3...

eda: klu kita jaga kalori kebanyakkannyer kita tak leh makan..huhuhu...

erienz berkata...

akak samalah sarapan kite td...tp rin makan kat super 5...sedap sambalnye...hehehe...gebuz pun gebuzlah...janji abg syg...

 
Direkacipta Oleh Ibu ComeL